هم‌اندیشی «بقیع، نگین تراث اسلامی» در آستانه هشتم شوال برگزار می‌شود

دکتر علی اکبر ضیایی رئیس پژوهشکده حج و زیارت از  برگزاری هم‌اندیشی «بقیع، نگین تراث اسلامی» از سوی پژوهشکده حج و زیارت و با همکاری کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین با حضور اندیشمندان کشورهای اسلامی در فضای مجازی خبر داد.


وی افزود: در راستای اقداماتی که پژوهشکده حج و زیارت در چارچوب واحد بقیع پژوهی برای پیگیری مسئله بقیع  انجام داده و با توجه به محدویت‌های ایجاد شده به دلیل شیوع ویروس کرونا، بعثه مقام معظم رهبری در تلاش است در راستای بزرگداشت هشتم شوال و سالروز تخریب بقاع متبرکه بقیع، در بستر فضای مجازی و با همکاری کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین هم‌اندیشی «بقیع، نگین تراث اسلامی» را برگزار کند.
ضیایی با بیان اینکه  این همایش  در راستای برگزاری کنگره بین المللی صدمین سال تخریب بقیع و  به دو زبان فارسی و عربی در فضای مجازی برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: پاسداشت بزرگان اسلام و امامان و اصحاب گرامی مسلمانان از اهداف مهم برگزاری این هم‌اندیشی است.

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر احمدی رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین از مشارکت نخبگان کشورهای مختلف از جمله پاکستان، الجزایر، عراق و ایران در این هم‌اندیشی خبر داد و گفت: میراث مشترک مسلمانان در بقیع، ضرورت پاسداشت و یادبود بزرگان اسلام در بقیع، حافظه تصویری بقیع در میراث فرهنگی و همچنین آثار منفی تخریب بقیع در وحدت اسلامی در بستر فضای مجازی، ارائه مجموعه مقالات بقیع به دوزمان و رونمایی از سایت و نخستین مجموعه آثار تولیدی مربوط به بقیع از دیگر برنامه‌های این همایش است.
وی با ناپسند دانستن تخریب میراث اسلامی  از نظر تمام مذاهب اسلامی، تصریح کرد:  با طرح منطقی این مطالبه در قالب گفتمان فرهنگی می‌توان از افراط‌گری‌ها و تعصبات مذهبی در شیعه و سنی کاست و نسبت به اهل‌بیت پیامبراکرم(ص) و صحابه گرامی آن حضرت ادای دین کرد.


رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین یادآور شد: هم‌اندیشی «بقیع، نگین تراث اسلامی» شنبه ۱۰ خرداد (۷ شوال/ ۳۰ می) با حضور نخبگان علمی و فرهنگی کشورهای اسلامی از ساعت ۱۷ تا ۲۰ عصر در بستر فضای مجازی برگزار می‌شود.

حتما ببینید

گزارش دبیر جشنواره طراحی آستان مطهر ائمه بقیع (ع)

در این نوشتار خلاصه ای درخصوص بقیع ، شکل گیری جشنواره بقیع و فرایند داوری …

دیدگاهتان را بنویسید

logo-samandehi