آغاز رسمی برنامه‌های فرهنگی و آموزشی اربعین ۱۴۰۰

برنامه‌های فرهنگی و آموزشی اربعین ۱۴۰۰ امروز دوشنبه ۲۸ تیر طی مراسمی به صورت رسمی آغاز و از تمبر پیاده‌روی اربعین رونمایی شد.

مراسم آغاز به کار برنامه‌های فرهنگی و آموزشی اربعین ۱۴۰۰ با عنوان با کاروان حسینی تا اربعین امروز دوشنبه ۲۸ تیر همزمان با سالروز حرکت سیدالشهدا (ع) از مکه مکرمه به سمت عراق برابر با هشتم ذی‌الحجه (یوم الترویه) با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات و علی‌رضا رشیدیان رئیس سازمان حج و زیارت برگزار شد. 

در این مراسم حجت‌الاسلام حمید احمدی؛ دبیر کمیته فرهنگی ستاد مرکزی اربعین با اشاره به اینکه از امروز که روز ترویه است برنامه‌های فرهنگی و آموزشی اربعین آغاز می‌شود، گفت: این برنامه بر اساس سه وضعیت برگزاری، برگزاری محدود و عدم برگزاری پیاده‌روی اربعین برای زائران ایرانی آماده شده که توجیه و آموزش کارگزاران اربعین بخشی از این آموزش‌هاست .

وی از تهیه بسته‌‌های آموزشی مجازی، آموزش‌های آنلاین و آفلاین و حضوری خبر داد و گفت: با دستگاه‌های مختلف از جمله شهرداری، سازمان تبلیغات، سازمان اوقاف، صدا و سیما، حوزه‌‌های علمیه و … برای اجرای برنامه‌های فرهنگی هماهنگی صورت گرفته است. 

حجت‌الاسلام احمدی از آغاز برنامه‌های کودک، روایتگری و … از امروز در شبکه تلویزیونی عبرات خبر داد و گفت: این برنامه‌ها به تدریج ۲۴ ساعته ارائه خواهدشد. 

بخش بین‌المللی رویداد ایده‌پردازی روشنا به زودی آغاز می‌شود

وی از برگزاری رویداد روشنا برای دریافت ایده‌های اربعینی نیز سخن گفت و اعلام کرد: بخش بین‌المللی این رویداد ایده‌پردازی نیز به زودی شروع می‌شود. همچنین همایش‌های قبل از اربعین نیز برگزار می‌شود. از روز پنجشنبه نیز میزبان تعدادی از شعرا، قاریان و موکب‌داران عراقی خواهیم بود. 

وی افزود: به کمک ستاد بازسازی عتبات عالیات که مسئول اسکان و تغذیه ستاد مرکزی اربعین است، پیوست فرهنگی که برای موکب‌داران و فعالان این حوزه تهیه شده در اختیار آنها قرار خواهد گرفت و جلسات آموزشی مجازی این گروه نیز از امروز آغاز می‌شود. 

دبیر کمیته فرهنگی ستاد مرکزی اربعین با تأکید بر جایگاه هنر در بازنمایی فرهنگ اربعین گفت: تمبر اربعین می‌تواند به زبان فرهنگ و هنر انتقال دهنده مفاهیم این رویداد مهم باشد.

آغاز رسمی برنامه‌های فرهنگی و آموزشی اربیعن 1400

در ادامه مرام حجت‌الاسلام نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به اینکه امروز روز هشتم ذی‌الحجه بوده و در ایام‌المعلومات که قرآن به آن اشاره کرده قرار داریم، گفت: در این روز هم یاد امام حسین(ع) و هم یاد کسانی که به راه ایشان رفته‌اند را باید گرامی‌ داشت.

وی ادامه داد: در چنین روزی نیروهای هادی عباسی در مکه مکرمه کربلایی دیگر به راه انداختند و حسين بن علی یکی از نوادگان امام حسن مجتبی (ع) را به همراه یارانش به شهادت رساندند و واقعه «فخ» را رقم زدند.  سالروز شهادت این شخصیت که فرد بزرگواری بود با سالروز حرکت امام حسین(ع) (پس از یک قرن) از مکه به سمت عراق مصادف شده است که نشاندهنده وحدت راه این دو بزرگوار است.

حجت‌الاسلام نواب به احادیثی که در خصوص واقعه فخ نقل شده است اشاره کرد و گفت: بعد از کربلا هیچ قربانگاهی برای فرزندان اهل بیت(ع) همانند آنچه در فخ رخ داد وجود نداشته است.

وی در ادامه ضمن گرامیداشت شهدای واقعه جمعه خونین، مسجدالحرام و فاجعه منا در سال‌های ۶۶ و ۹۴ گفت: کسی که به خاطر حاکم شدن دین خدا از مکه به سمت کربلا رفت خداوند در پاداش این حرکت جایگاهی به ایشان داده است که وقتی از امام صادق(ع) سؤال شد ثواب زیارت امام حسین(ع) چیست پاسخ داد: جایگاه زائر امام حسین(ع) جایگاه زائر خدا در عرش برین است.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در ادامه پیام مقام معظم رهبری به مناسبت آغاز مناسک حج قرائت کرد.

محمدی‌فر، دبیر ستاد مرکزی اربعین نیز از تلاش‌های کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین تشکر کرد و گفت: همه تلاش‌ها در ستاد مرکزی اربعین برای تحقق منویات مقام معظم رهبری در خصوص اربعین انجام می‌شود و باید تلاش کنیم فرهنگ اربعین و عاشورا را در فعالیت‌هایمان به منصه ظهور برسانیم.

آغاز رسمی برنامه‌های فرهنگی و آموزشی اربیعن 1400

محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات دیگر سخنران این مراسم بود، وی با اشاره به اینکه سال ۹۱ توفیق تشرف به حج تمتع را داشته است، گفت: مناسک حج شخصیت انسان را می‌گیرد و او را به فطرتش باز می‌گرداند و به انسان می‌فهماند که هیچ نیست. ما عادت کرده‌ایم که برای ارتباط با خدا به ائمه (ع) متوسل شویم اما در مسجدالحرام زیارتگاه و کسی نیست که او را واسطه قرار دهیم.

وی ادامه داد: در مکه مفهوم لا إله إلا الله برای انسان متجلی‌تر می‌شود و به این فهم می‌رسد که هدف از خلقت و مسلمانی چیست و وقتی به این فهم رسید دیگر اعمالش تقلیدی نیست.

آذری جهرمی بزرگداشت اربعین را کمتر از بزرگداشت حج نداشت و گفت: این دو فریضه قابل قیاس نیستند و هر کدام جایگاه خود را دارند اما تکمیل کننده هم هستند.

وی ادامه داد: سنتی شکل گرفته برای راه‌پیمایی که چیزی نیست جز بخشی از مغناطیس حسینی. اما آیا انسان در مجاورت این مغناطیس تبدیل به آهنربا می‌شود یا خیر؟

آذری جهرمی تصریح کرد: تمام هنر کسانی که در حوزه ترویج معارف و هدایت انسان‌ها فعالیت می‌کنند این است که از این ظرفیت مغناطیس استفاده کنند؛ از این ظرفیت که جوانان هیجان پیدا می‌کنند و به دنبال میدان جاذبه امام حسین (ع) وارد فرایند اربعین می‌شوند باید استفاده کرد.

وزیر ارتباطات به این مسئله نیز اشاره کرد که ممکن است به دلیل شرایط کرونا حضور گسترده زائران در اربعین میسر نشود و گفت: امیدواریم با تدابیر این دولت و دولت بعدی جمع زیادی در این دو ماه واکسینه شوند و امکان حضور پرشورتر در اربعین فراهم شود.

وی در پایان فضای مجازی را محل ترویج فرهنگ اربعین عنوان کرد و گفت: فضای مجازی ظرفیت بی‌نظیر به اشتراک‌گذاری مفاهیم و پیام دلدادگی به امام حسین(ع) است و رساندن این پیام نیاز به هنر دارد تا از زوایای منطقی و احساسی اثرگذارترین پیام‌ها منتقل شوند.

در پایان این مراسم نیز از تمبر مراسم اربعین رونمایی شد.

حتما ببینید

اعمال شب و روز اربعین حسینی چیست

چهل منزل سپری شد تا به اربعین حسینی رسیدیم؛ در این روزها که دنیا گرفتار …

دیدگاهتان را بنویسید

logo-samandehi