قاضی عسکر: طرح جامع قبرستان بقیع تهیه شود

رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه زیارت بقیع نیازمند فرهنگ‌سازی است، خواستار تهیه طرح جامع قبرستان بقیع شد.

به گزارش شفقنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی عسکر، رییس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با ارسال پیام تصویری به گردهمایی بین المللی «بقیع، حرم اهلبیت و اصحاب پیامبر اکرم»، بر ضرورت گسترش فعالیت‌های پژوهشی درباره بقیع تأکید کرد.

وی با اشاره به تاریخچه بقیع، خواستار بحث و کنکاش درباره مدفونین در این قبرستان و اهمیت آنها شد و خاطرنشان کرد: علی رغم فعالیت‌ها در این حوزه، هنوز کاستی‌های فراوانی وجود دارد.

رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: برای مشخص شدن اهمیت بقیع و جایگاه آن برای همه مسلمانان، لازم است که چهره‌های ائمه و شخصیت‌های فراوانی که در بقیع دفن شده‌اند، شناسانده شوند.

وی در ادامه توجه به پیشینه تاریخی مکتب مدینه، بررسی و ریشه‌یابی تحولات دوره‌های مختلف آن از نزدیک برای تبیین چرایی و چگونگی رخداد حادثه تخریب قبرستان بقیع و شناخت انگیزه آل سعود از این کار را ضروری دانست.

قاضی عسکر اظهار داشت: اگرچه این اقدام با تحریک انگلیسی‌ها و با اندیشه توسعه طلبی صورت گرفت، اما پیوند آل سعود با محمد بن عبدالوهاب، رنگ و بوی مذهبی به جنایت‌های فراوان آنها داد.

وی جنایت‌های آل سعود در طول تاریخ به ویژه تخریب قبرستان بقیع را جنایت جنگی عنوان کرد و جریان روی کار آمدن سعودی‌ها و وعده‌های آنان به مردم و وعده‌های خلاف شان را یادآور شد.

رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی پژوهش و بازشناسی تحولات رخ داده در حوادث بقیع را ضروری خواند و تصریح کرد: در طول تاریخ و بعد از تخریب تا به امروز برای بازسازی بقیع بسیار تلاش شد اما این اقدامات در تاریخ گم است.

وی از فرهیختگان و همه کسانی که علاقه‌مند به این حوزه هستند خواست که به طور جدی در این زمینه تلاش کنند و طرح جامع قبرستان بقیع تهیه شود.

قاضی عسکر با بیان اینکه زیارت بقیع نیازمند فرهنگ‌سازی است، گفت: ملت‌های مسلمان از اینکه چه اتفاقی در بقیع رخ داده است اطلاعی ندارند که باید در این زمینه به خوبی اطلاع‌رسانی شود.

حتما ببینید

اعمال شب و روز اربعین حسینی چیست

چهل منزل سپری شد تا به اربعین حسینی رسیدیم؛ در این روزها که دنیا گرفتار …

دیدگاهتان را بنویسید

logo-samandehi