«حاج‌ قاسم» برای بازسازی عتبات چه کرد؟

حاج قاسم می‌گفت: «فکر می‌کردم حرم امام علی(ع) به عنوان امام اول شیعیان، حرم بسیار بزرگ و باشکوهی باشد اما وقتی غربت آنجا را دیدم، گریستم…»

به گزارش مشرق، حسن پلارک، مشاور و دستیار ویژه فرمانده سپاه قدس/ رئیس پیشین ستاد بازسازی عتبات عالیات در مطلبی نوشت:

چهلمین روز شهادت جانسوز سردار قاسم سلیمانی را نه‌تنها به ملت ایران و کشورهای مسلمان، بلکه به تمام آزادی‌خواهان جهان تسلیت می‌گویم. دشمنان اسلام همان‌طور که اوایل پیروزی انقلاب اسلامی شخصیت‌های برجسته و تاثیرگذاری همچون شهید مرتضی مطهری، محمدعلی رجایی، محمدجواد باهنر و سیدمحمد بهشتی را از ما گرفتند، اکنون که در دوره شکوفایی انقلاب اسلامی و بسط و گسترش اسلام هستیم، افراد کلیدی همچون سردار سپهبد سلیمانی را از ما و جهان اسلام گرفتند؛ غافل از اینکه با جوشش خون سردار سلیمانی هر لحظه سلیمانی‌های دیگر در این مرز و بوم و حتی کشورهای منطقه می‌روید.

۱- در طول ۴۰ سال دوستی صمیمانه‌ای که با سردار سلیمانی داشتم، به تحقیق ادعا می‌کنم سپهبد قاسم سلیمانی شخصیت منحصربه‌فردی داشت که در طول تاریخ با هیچ کسی قابل مقایسه نیست شخصیت حاج‌قاسم یک شخصیت چندبعدی بود، تا جایی که به تمام ابعاد سیاسی، نظامی، فرهنگی، اجتماعی و… احاطه داشت و در سخت‌ترین تصمیم‌گیری‌ها بهترین اقدامات را انجام می‌داد و همیشه در برنامه‌ها و  عملیات‌ها می‌درخشید. 

دوران زندگی سردار سلیمانی در عرصه مبارزاتی ۳ مرحله بود؛ اولین مرحله زندگی مبارزاتی سردار سلیمانی را دوران جنگ تحمیلی می‌توان دانست که همراه با گروه کرمانی‌ها به سوسنگرد اعزام شد و رشادت‌های زیادی برای دفاع از میهن اسلامی داشت، تا جایی که در دوران دفاع‌مقدس، فرمانده وقت سپاه ایشان را به عنوان «خط‌شکن» می‌دانست و در عملیات‌های نفسگیر و سخت از نظرات حاج‌قاسم کمک می‌گرفت. در مرحله دوم زندگی مبارزاتی ایشان نیز مأموریتی برای امن کردن شرق کشور بر عهده داشت که برای این منظور هم به اشرار منطقه امان‌نامه داد و در چند ماه افراد و اسلحه‌ها را تسلیم کرد و امنیت را برای این منطقه به ارمغان آورد. همچنین مرحله سوم زندگی ایشان فرماندهی نیروی قدس به شمار می‌رود که در این دوره نیز خدمات ارزشمندی انجام داد و علاوه بر نابودی داعش و تکفیری‌های صهیونیستی- آمریکایی اجازه پیشروی به آنها نداد و در بازسازی اعتاب مقدسه نیز فعالیت‌های شایسته‌ای انجام داد که تشکیل «ستاد بازسازی عتبات» از جمله آنهاست.

۲- حاج‌قاسم ارادت ویژه‌ای به اهل بیت(ع) داشت و وقتی برای اولین بار به زیارت حضرت امام علی(ع) در نجف اشرف مشرف شد، برایم تعریف می‌کرد و می‌گفت: «فکر می‌کردم حرم امام علی(ع) به عنوان امام اول شیعیان، حرم بسیار بزرگ و باشکوهی باشد اما وقتی غربت آنجا را دیدم، گریستم. امامزاده‌های ایران از حرم امیرالمؤمنین(ع) باشکوه‌تر است». پس از آن با دیدن غربت حرم امام علی(ع) بعد از سقوط صدام در مرحله نخست تصمیم به توسعه حرم حضرت امیرالمؤمنین(ع) گرفت و با تلاش‌های ایشان، هم‌اکنون حرم امیرالمؤمنین(ع) توسعه یافته و صحن حضرت زهرا(س) آماده میزبانی از زائران است. همچنین احداث صحن حضرت زینب(س) در حرم امام حسین(ع) و توسعه حرم امامین جوادین و امامین عسکریین(ع) بخشی از اقدامات آن شهید بزرگ است.

۳- در ابتدای ورود به عراق برای بازسازی عتبات، سردار سلیمانی پیش‌بینی کرد در سال‌های نه چندان دور تعداد زیادی از زائران به شهرهای مقدس عراق مشرف می‌شوند، بنابراین باید حرم‌های شریف برای پذیرایی از زوار آماده شود. علاوه بر این، اصرار داشت توسعه اعتاب مقدسه باید از وجوهات مردمی باشد. برای همین هم خواست وجوهات مردمی جمع‌آوری و برای توسعه و بازسازی حرم‌های شریف هزینه شود و هر کسی هر کاری می‌تواند برای توسعه انجام دهد، به آنجا بیاید. نتیجه این اقدامات «حاج قاسم شهید» این شد که در اربعین امسال شاهد بودیم به‌رغم نامناسب بودن زیرساخت‌های عراق، میلیون‌ها زائر سیدالشهدا(ع) بدون مشکل به زیارت امام حسین(ع) مشرف شدند و به زیارت پرداختند.

۴- سردار سلیمانی همچنین در کنار مبارزاتی که داشت و به نوعی مشغله‌های بسیار، به مطالعه نیز علاقه زیادی داشت و در هر فرصتی به مطالعه می‌پرداخت و سعی داشت با مطالعه تاریخ و نحوه شکل‌گیری رژیم غاصب صهیونیستی، راهکار مناسبی برای نابودی آنها پیدا کند. در روزگاری که بسیاری آمریکا را قدرت بزرگ می‌دانستند و توان مبارزه و ایستادگی در برابر آن را نداشتند، حاج‌قاسم بدون هیچ ترسی جلوی آن ایستادگی کرد و با الگوگیری از فرمایشات حضرت امام خمینی(ره) و رهبر حکیم انقلاب آمریکا را قدرتی پوشالی می‌دانست، تا جایی که حتی وقتی آمریکا در عراق حضور یافت و پس از سرنگونی صدام قصد تشکیل دولت مستقل داشت، در برابر آنها ایستاد و با راهکارهایی که به عراقی‌ها می‌داد، سوار بر موج آمریکایی‌ها شد و دولت عراقی را به عراق بازگرداند و اجازه حکمرانی را به آمریکایی‌های غاصب نداد.

۵- اکنون که ۴۰ روز از شهادت حاج‌قاسم می‌گذرد، باور نبودنش بسیار سخت است. هر لحظه که به یاد حاج‌قاسم می‌افتم بیشتر دلتنگ می‌شوم اما خدا را شاکرم که مردم قدرشناسی داریم که در تشییع پیکر شهید قاسم سلیمانی سنگ تمام گذاشتند و ثابت کردند اگر کسی واقعا به مردم خدمت کند، مردم هم قدر او را می‌دانند. تشییع پیکر شهید سلیمانی باید درسی برای مسؤولان کشورمان باشد و بدانند عزت در خدمت به مردم است و اگر به منافع مردم فکر کنند و منافع شخصی را نادیده بگیرند، حتما موفق خواهند شد. 

شهادت سردار سلیمانی مانعی برای ادامه راه ایشان نیست، بلکه گام‌های ما را برای نابودی آمریکا و رژیم صهیونیستی استوارتر می‌کند و امیدواریم بزودی شاهد نابودی رژیم اشغالگر قدس باشیم؛ ان‌شاءالله

*وطن امروز

حتما ببینید

اعمال شب و روز اربعین حسینی چیست

چهل منزل سپری شد تا به اربعین حسینی رسیدیم؛ در این روزها که دنیا گرفتار …

دیدگاهتان را بنویسید

logo-samandehi