ایرانیان نام فاطمه (س) را در حرم علوی احیا کردند +عکس

صحن حضرت زهرا (س) در جوار حرم امام علی (ع) به همت ستاد بازسازی عتبات و با مشارکت ایرانیان احداث شده است تا در جوار حرم علوی نام صدیقه کبری (س) احیا شود.

به گزارش مشرق، صحن حضرت زهرا (س) در ضلع غربی حرم امیرالمؤمنین (ع) تا آرامگاه صافی صفا و مقام امام زین العابدین(ع) به همت ستاد بازسازی عتبات و با مشارکت ایرانیان طراحی و احداث شده است تا در جوار حرم امام علی (ع)، نام صدیقه کبری (س) احیا شود.

صحن حضرت زهرا (س) در دو بخش زیارتی و غیرزیارتی طراحی و از اوایل دهه ۹۰ روند اجرایی آن آغاز شد که هم‌اکنون بخش زیارتی این صحن با مساحت ۱۰۰ هزار مترمربع شامل مصلای بزرگ در سه طبقه است که تمامی خدمات رفاهی همچون مهمانسرا و سرویس بهداشتی و غذاخوری در آن در نظر گرفته شده است که در سال‌های اخیر با توجه به افزایش جمعیت زائران اربعین محل بیتوته زائران بود و روزانه هزاران زائر با حضور در حرم علوی در صحن حضرت زهرا (س) پذیرایی می‌شدند.

بخش غیرزیارتی نیز با مساحت ۱۲۰ هزارمترمربع شامل موزه، کتابخانه، ساختمان اداری و پارکینگ نیز احداث شده است. کتابخانه حرم علوی با ظرفیت بیش از یک میلیون جلد کتاب و نسخ خطی به عنوان یکی از بزرگترین موزه‌های اعتاب مقدسه عراق به شمار می‌رود که از چندین طبقه تشکیل شده و در آن کارگاه ترمیم نسخ خطی وجود دارد و اشعار فارسی نیز در بخشی از دیوارهای بالایی طبقات نقش بسته است.

موزه آستان قدس علوی نیز در فضای صحن حضرت زهرا در بخش غربی حرم امیرالمؤمنین (ع) قرار دارد که این‌موزه نیز در سه طبقه و با مساحتی بالغ بر سه هزار مترمربع ساخته شده است.

صحن حضرت زهرا (س) با معماری ایرانی اسلامی و منحصر به فرد در جوار حرم امام علی (ع) این آستان مقدس را بیش از ۲۰ برابر توسعه داده است. البته توسعه حرم علوی در قالب صحن حضرت زهرا (س) قرار بود حدود دو سال گذشته اتمام و به بهره‌برداری برسد که با توجه به برخی مشکلات و تغییرات و پس از آن شیوع کرونا روند تکمیل این صحن به تعویق افتاد.

طرح توسعه حرم علوی از ابتدای شیوع کرونا تا حدود هفت ماه تعطیل بود و امکان اعزام نیروهای ستادی و مهندسان کشورمان به عراق وجود نداشت که در نهایت محمد جلال مآب، رئیس ستاد بازسازی عتبات از موافقت طرف عراقی به اعزام نیروها بر اساس پروتکل‌های بهداشتی و ازسرگیری توسعه حرم علوی و تکمیل صحن حضرت زهرا (س) خبر داد.

با این وجود هم‌اکنون حدود ۳۵۰ ایرانی در صحن حضرت زهرا (س) مشغول به فعالیت هستند و روند تکمیل بخش زیارتی از روشنایی تا پله برقی و امکانات برای زائران و بخش غیرزیارتی در حال انجام است.

علاوه بر این، نصب شیشه‌های ضدگلوله، نورپردازی محوطه بیرونی و ۴۰ درصد از حوض‌های میانی در فضای بیرونی صحن تکمیل شده است و به نظر می‌رسد روند تکمیل صحن حضرت زهرا (س) تا اربعین سال آینده به اتمام برسد. منبع: فارس

حتما ببینید

اعمال شب و روز اربعین حسینی چیست

چهل منزل سپری شد تا به اربعین حسینی رسیدیم؛ در این روزها که دنیا گرفتار …

دیدگاهتان را بنویسید

logo-samandehi