کارنامه یکساله ستادی که یادگار سردار سلیمانی است +عکس

ساختار ستاد بازسازی عتبات در سال گذشته با احکامی از سوی سردار سلیمانی به عنوان مؤسس این ستاد تغییر کرد. این ستاد در روزهای ناآرام عراق و حتی پس از شهادت سردار سلیمانی توسعه و بازسازی اعتاب مقدسه عراق را متوقف نکرد.

به گزارش مشرق،  ستاد بازسازی عتبات یکی از ستادهای مردمی است که به همت سپهبد قاسم سلیمانی بنیان گذاشته شد و حسن پلارک از همان روزهای نخستین به عنوان رئیس ستاد بازسازی عتبات معرفی و اقدامات برای بازسازی عتبات را آغاز کرد.

بیشتر بخوانید:

چرا آرزوی سردار سلیمانی در سامرا محقق نشد؟

نقش سردار سلیمانی در ایجاد ستاد بازسازی عتبات عالیات

نحوه شکل‌گیری ستاد بازسازی عتبات

این ستاد در روزهایی که کمتر کسی به عتبات سفر می‌کرد، به ویژه زمان حضور آمریکایی‌ها در عراق خدمات شایسته‌ای انجام داد و سعی در حفظ و بازسازی اعتاب مقدسه عراق کرد.

نخستین فعالیت ارزشمند این ستاد، توسعه حرم علوی در نجف اشرف بود؛ به طوری که سردار سلیمانی سال گذشته درباره نحوه تشکیل ستاد بازسازی عتبات گفت: زمانی که جنگ اول نجف اتفاق افتاده بود، من آنجا بودم. در نجف، زائری نبود و شاید مجموعه آدم‌هایی که در روز در حرم بودند، در شلوغ‌ترین وضعیت به ۳۰ نفر نمی‌رسید. کاملا یک حالتی احساس می‌شد که ضریح این حرم از زیر خاک بیرون آمده؛ مثل دوره‌ای که گفته می‌شود امام صادق (ع)، حرم امیرالمؤمنین (ع) را نشان دادند و نمایان کردند، چنین حالتی در نجف و کربلا بود. فضای متروکه و گردگرفته غیرمناسب با چنین جایگاه و مقامی بود. در آن موقع ما به فکر این افتادیم ستادی را راه‌اندازی کنیم که این ستاد (ستاد بازسازی عتبات) راه افتاد.

توسعه حرم علوی اولین اقدام ستاد بازسازی عتبات در عراق

به منظور زدودن غربت از نجف و به ویژه حرم امام علی (ع) که به عنوان کوچک‌ترین حرم ائمه اطهار (ع) در عراق به شمار می‌رفت، ستاد بازسازی عتبات دست به کار شد و طرح توسعه حرم را با احداث صحن حضرت زهرا (س) آغاز کرد.

چندی نپایید که برنامه‌ریزی برای توسعه سایر اعتاب مقدسه عراق هم در دستور کار قرار گرفت و با توجه به خیل عاشقان اهل بیت (ع) در کشور، تمام فعالیت‌ها با کمک‌های مردمی انجام شد.

در حالی که عملیات عمرانی برای احداث صحن حضرت زهرا (س) با مساحتی بالغ بر ۲۲۰ هزار مترمربع در حال انجام بود، طراحی توسعه حرم امامین جوادین (ع) در کاظمین، حرم امامین عسکریین (ع) در سامرا و حرم امام حسین (ع) در کربلا نیز انجام شد و به مرور زمان عملیات اجرایی این طرح‌ها نیز به همت مهندسان ایرانی و با کمک‌های مردمی صورت پذیرفت.

طلاکاری گنبد حرم امامین عسکریین (ع) و امام علی (ع)

در هر کدام از حرم‌های شریف در عراق علاوه بر طرح توسعه، طرح‌های بازسازی نیز اجرایی شد. یکی از این طرح‌ها ساخت گنبد حرم سامرا بود که پس از حمله تکفیری‌ها و تعرض داعشی‌ها تخریب شده بود. این اقدام انجام شد و اکنون بزرگ‌ترین گنبد اعتاب مقدسه عراق در سامرا و در حرم امامین عسکریین (ع) نصب است. همچنین طلاکاری گنبد امام علی (ع) و ساخت ضریح حرم سامرا از دیگر اقدامات ستاد بازسازی عتبات بود که در سال‌های گذشته به اتمام رسید و رونمایی شد.

از طرح‌های دیگری که هنوز به اتمام نرسیده طلاکاری ایوان نجف است که در چندین فاز طراحی شد و همچنان روند بازسازی این ایوان در حال انجام است.

پیشرفت ۵۰ درصدی احداث صحن حضرت زینب (س)

در کربلا نیز طرح توسعه حرم امام حسین (ع) در قالب صحن عقیله بنی‌هاشم حضرت زینب (س) با مساحتی بالغ بر ۵۵ هزار مترمربع در حال احداث است و مهندسان و کارگران ایرانی در هر شرایطی برای احداث این صحن و توسعه حرم حسینی تلاش می‌کنند و به گفته حسن پلارک تاکنون بیش از ۵۰ درصد روند احداث این صحن پیشرفت داشته است.

تغییرات در ساختار ستاد بازسازی عتبات

سال گذشته ستاد بازسازی عتبات شاهد فرازونشیب‌های زیادی بود؛ به طوری که اواسط سال ۹۸ تغییراتی در ریاست ستاد بازسازی عتبات ایجاد شد و طی حکمی از سوی سردار قاسم سلیمانی فرمانده وقت نیروی قدس، «محمد جلال مأب» به عنوان مسؤول اجرایی ستاد بازسازی عتبات عالیات و «حسن پلارک» که پیش از وی به عنوان رئیس این ستاد فعالیت می‌کرد، به عنوان مشاور و دستیار ویژه فرمانده نیروی قدس معرفی شد.

با این اقدام، فعالیت ستاد بازسازی عتبات به دو بخش تقسیم شد. با روی کار آمدن محمد جلال مأب که پیش از این در طرح توسعه حرم سیدالشهدا (ع) فعالیت می‌کرد، اقدامات ستاد همچون گذشته و طبق روال ادامه یافت، اما در رابطه با اطلاع‌رسانی وضعیت ستاد چندان مورد رضایت اصحاب رسانه نبود، چرا که نه تنها رئیس، بلکه سایر مدیران ستاد نیز پس از آن رغبتی به اطلاع‌رسانی درباره طرح‌های ستاد بازسازی عتبات نداشتند و تمام فعالیت‌های این ستاد در سکوت رسانه‌ای انجام می‌شد.

افزایش تعداد زائران اربعین و ظرفیت اسکان و تغذیه موکب‌ها

اربعین سال گذشته ستاد بازسازی عتبات که مسؤولیت کمیته اسکان و تغذیه ستاد مرکزی اربعین را بر عهده داشت، اقدام به نام‌نویسی از موکب‌داران مشتاق برای خدمت‌رسانی به زائران اربعین کرد و بر این اساس سال گذشته هم‌زمان با ایام اربعین حسینی بیش از دو هزار و ۵۰۰ موکب ایرانی در ایران و خاک عراق به زائران حسینی خدمت کردند که بیشتر این موکب‌ها نیز در مرزهای ایران و عراق مستقر بودند.

به طوری که به گفته یوسف افضلی، دبیر کمیته اسکان و تغذیه ستاد مرکزی اربعین، در عراق ۸۲۲ موکب برپا شد که ۶۴۰ موکب در کربلا، ۶۸ موکب در نجف، ۵۸ موکب در کاظمین، ۴۳ موکب در سامرا و بلد ‌و ۱۳ موکب در منطقه «مسیب» به خدمت‌رسانی برای زائران پیاده‌روی اربعین مشغول بودند. همچنین در مرزهای چهارگانه مهران، شلمچه، چذابه و خسروی ۳۳۲ موکب برپا شد.

حدود ۴ میلیون ایرانی در حماسه پیاده‌روی اربعین شرکت کردند

همچنین با توجه به اینکه در اربعین امسال با برداشته شدن ویزای عراق، تعداد زائران حسینی بیش از گذشته افزایش یافت و حدود ۴ میلیون ایرانی به مراسم پیاده‌روی اربعین حسینی مشرف شدند، حسن پلارک رئیس کمیته اسکان و تغذیه ستاد اربعین نیز به افزایش ظرفیت اسکان و تغذیه در اربعین ۹۸ اشاره کرد و گفت: در اربعین سال ۹۸ بیش از ۳ میلیون پرس غذا توزیع شد و همچنین ظرفیت اسکان نیز به بیش از ۴ میلیون زائر افزایش یافت.

فعالیت‌های ستاد بازسازی عتبات حتی یک روزهم متوقف نشد

پس از اربعین، به دلیل وضعیت عراق سفر به عتبات نیز متوقف شد و پس از مدتی تنها سفر هوایی به عتبات میسر شد. اما در همین آشوب‌ها عراق هم کارگران و مهندسان ستاد بازسازی عتبات اقدام به توسعه و بازسازی اعتاب مقدسه عراق کرده و به گفته معاون فرهنگی این ستاد، فعالیت‌ها حتی یک روز هم متوقف نشد.

پیشرفت بیش از ۹۵ درصدی صحن حضرت زهرا (س)

از مهم‌ترین اقداماتی که سال گذشته صورت گرفت، ترمیم و بازسازی یکی از گلدسته‌های دارای منحنی حرم امامین جوادین (ع) بود. همچنین پیشرفت بیش از ۹۵ درصدی صحن حضرت زهرا (س) در حرم علوی از دیگر اقدامات ارزشمند در سال ۹۵ بود که البته به گفته حسن پلارک باید اواخر سال گذشته تکمیل و به بهره‌برداری می‌رسید. اما اتفاق غیرقابل باور و ناگواری همچون شهادت بنیان‌گذار این ستاد موجب شد تا روند توسعه حرم علوی و افتتاح آن تأخیر داشته باشد.

سردار سلیمانی در دی‌ماه سال گذشته در فرودگاه بغداد توسط آمریکایی‌ها ترور شد و شهادت این سردار سرافراز نه تنها ایرانیان، بلکه تمام آزادی‌خواهان جهان را داغدار کرد. پس از شهادت سردار سلیمانی که مؤسس ستاد بازسازی عتبات بود. این ستاد در بیانیه‌ای تأکید کرد: پرچمی که این سردار رشید اسلام در راه بازسازی عتبات و خدمت به زائران حسینی برافراشت، هرگز بر زمین نخواهد افتاد.

شهادت سپهبد سلیمانی و آرزوی سردار در بازسازی عتبات

بر همین اساس، همچنان فعالیت‌های ستاد بازسازی عتبات ادامه دارد. سال گذشته برای ستاد بازسازی عتبات سال سختی بود، چرا که سردار سلیمانی که همواره نیروی محرکی برای توسعه اعتاب مقدسه بود، به شهادت رسید اما اقدامات توسعه و بازسازی اعتاب مقدسه که آرزوهای این سردار سرفراز بود به همت مهندسان ایرانی و با کمک خیران کشورمان پیگیری می‌شود و امید است که حرم امامین عسکریین (ع) در سامرا نیز همانطور که شهید سپهبد سلیمانی در آرزوی بازسازی آن بود، توسعه یابد.

علاوه بر این، سال گذشته با وجود اینکه طرحی به صورت رسمی افتتاح نشد، اما اقدامات توسعه‌ای ادامه یافت که در این بین توسعه حرم امام حسین (ع) با مساحتی بالغ بر ۵۵ هزار متر مربع و حرم امامین جوادین (ع) با مساحتی بالغ بر ۷ هزار متر مربع  و همچنین اتصال سرداب‌های حرم سیدالشهدا (ع) از مهم‌ترین این برنامه‌ها بود.

البته پلارک نیز از برنامه‌ریزی و موافقت آستان مقدس عباسیه برای توسعه حرم حضرت عباس  (ع) نیز خبر داد و قرار است این طرح نیز همگام با طرح توسعه حرم حسینی اجرایی شود.

تمام فعالیت‌های ستاد بازسازی عتبات مردمی و با کمک مردم و خیران صورت می‌گیرد و نهادهای دولتی هیچ دخل و تصرفی در زمینه توسعه و بازسازی اعتاب مقدسه عراق ندارند؛ به طوری که هر استان تعهداتی برای جمع اوری نذورات دارد و به گفته معاون فرهنگی ستاد بازسازی عتبات بیش از ۷۰ درصد تعهدات استان‌ها در ۸ ماه نخست سال گذشته تأمین شده بود. منبع: فارس

حتما ببینید

اعمال شب و روز اربعین حسینی چیست

چهل منزل سپری شد تا به اربعین حسینی رسیدیم؛ در این روزها که دنیا گرفتار …

دیدگاهتان را بنویسید

logo-samandehi