گفتمان بقیع در جامعه نخبگانی کشور و جهان اسلام نیازسنجی شود

مدیر واحد بقیع پژوهی پژوهشکده حج و زیارت خواستار نیازسنجی درباره گفتمان بقیع در جامعه نخبگانی کشور و جهان اسلام شد.

به گزارش شفقنا، حجت الاسلام محمد سعید نجاتی مدیر واحد بقیع پژوهی پژوهشکده حج و زیارت در گردهمایی بین المللی «بقیع، حرم اهلبیت و اصحاب پیامبر اکرم»، خواستار نیازسنجی درباره گفتمان بقیع در جامعه نخبگانی کشور و جهان اسلام شد.

وی گفت: اگر نیازسنجی درباره گفتمان بقیع در جامعه نخبگانی کشور و جهان اسلام مطرح شود، خاطره جهان اسلام نسبت به هتک حرمتی که صد سال قبل صورت گرفته است، فعال خواهد شد.

مدیر واحد بقیع پژوهی پژوهشکده حج و زیارت افزود: با فعال شدن زیرساخت‌های علمی مطالعه بقیع و زمینه‌های آن با بال هنر و رسانه به دنبال نهادینه کردن و احیای خاطره حرم تخریب شده ائمه بقیع و اصحاب پیامبر در بقیع هستیم.

وی در ادامه به ارائه توضیحاتی درباره آثار تولید شده در طول یک سال اخیر در خصوص این موضوع پرداخت و گفت: نظام نامه پژوهش در بقیع به کمک بزرگان حوزه و دانشگاه تدوین شده است.

نجاتی اظهار داشت: نخستین اولویت سندپژوهی بود که البته با واقعه ای در تاریخ معاصر مواجه بودیم که هنوز اسناد آن جمع آوری نشده بود؛ در حالی که یک کنشگر و تحلیل‌گر باید ابتدا اسناد را در دست داشته باشد.

وی با بیان اینکه اسناد در داخل و خارج کشور جمع آوری نشده بود اما قدم اول گردآوری این اسناد با اولویت منابع داخلی صورت گرفت، گفت: سال گذشته مجموعه اسناد بقیع، بقیع در آیینه اشعار شعر فارسی و بقیع در سفرنامه‌های قاجاری و مجموعه داستان‌های بقیع منتشر شد.

مدیر واحد بقیع پژوهی پژوهشکده حج و زیارت با اشاره به آثاری که در گردهمایی «بقیع، حرم اهلبیت و اصحاب پیامبر اکرم» رونمایی شدند، خاطرنشان کرد: در کنگره صدمین سال تخریب بقیع که دو سال آینده برگزار می‌شود، این مجموعه اسناد به صورت کامل تدوین و ارائه خواهد شد.

حتما ببینید

اعمال شب و روز اربعین حسینی چیست

چهل منزل سپری شد تا به اربعین حسینی رسیدیم؛ در این روزها که دنیا گرفتار …

دیدگاهتان را بنویسید

logo-samandehi