برکات زیارت امام حسین(ع) در نیمه شعبان

محمدرضا سنگری گفت: یکی از خصوصیات یاران امام عصر(عج) این است که توانمندی علمی و معرفتی خود را بالا می‌برند و در وصف دوستان امام گفته شده است که دائم قرآن می‌خوانند و تدبر می‌کنند و پشت سر هم جام معرفت می‌نوشند.

به گزارش اربعین به نقل از ایکنا ، محمدرضا سنگری، محقق عاشورایی، شب گذشته، ۷ فروردین‌ماه، در برنامه روبه راه که به طور مستقیم از کربلای معلی و از شبکه قرآن پخش شد، درباره فضیلت نیمه شعبان گفت: فردی به نام معاویه بن وهب بجلی از امام صادق(ع) روایت می‌کند که ایشان فرمودند: وقتی اول ماه شعبان می‌شود منادی در میان آسمان صدا می‌دهد که ای کسانی که میهمان حسین(ع) هستید نیمه شعبان را فراموش نکنید، زیارت حسین(ع) را فراموش نکنید: «إِذَا كَانَ أَوَّلُ يَوْمٍ مِنْ شَعْبَانَ نَادَى مُنَادٍ مِنْ تَحْتِ الْعَرْشِ يَا وَفْدَ الْحُسَيْنِ لَا تُخْلُو لَيْلَةَ النِّصْفِ مِنْ شَعْبَانَ مِنْ زِيَارَةِ الْحُسَيْنِ.»

وی گفت: افرادی که دور هستند می‌توانند از دور حضرت اباعبدالله(ع) را زیارت کنند. توصیه شده است روی ارتفاعی قرار بگیرند و سلام بدهند و اگر میسر نیست در هر جا هستند، زیارت عاشورا را زمزمه کنند. امام صادق(ع) می‌فرماید که اگر برکات این شب را می‌دانستید همیشه منتظر نیمه شعبان بودید: «فَلَوْ تَعْلَمُونَ مَا فِيهَا لَطَالَتْ عَلَيْكُمُ السَّنَةُ حَتَّى يَجِي‏ءَ النِّصْفُ‏.»

سنگری در ادامه به بیان خصوصیات یاران امام عصر(عج) پرداخت و گفت: در کربلا یاران حضرت اباعبدالله(ع) عاشق امام بودند. یاران امام زمان(عج) هم عاشق هستند و وصفی که کرده‌اند چنین است که به زین اسب امام دست می‌کشند. دقیقاً نمی‌دانیم امام با چه وسیله‌ای می‌آیند. اینکه گفته می‌شود اسب، برای این است که در روزگاران گذشته مفهوم اسب به ذهن می‌رسید. یاران امام عاشقانه دور امام می‌گردند.

این محقق عاشورایی افزود: ما باید در این شب‌ها دو عنصر معرفت و محبت خود را نسبت به امام افزایش دهیم. محبت و عشق ورزیدن یک نشانه دارد. بزرگترین نشانه‌اش این است که همیشه به یاد امام باشیم. وقتی نیمه شب باشد می‌دانیم امام در نیمه شب‌ها مشغول تهجد و عبادت هستند، با خود بگوییم خوب است من هم این کار را انجام دهم. امام نماز اول وقت می‌خواند، من هم نماز اول وقت بخوانم، امام زمان(عج) جامعه را اصلاح می‌کند من هم رفتار خود را اصلاح کنم. امام زمان(عج) محبت و عشق را در جامعه می‌پراکند، من هم با رفتارم عشق و محبت ایجاد کنم و معرفت خود را افزون کنم.

نویسنده کتاب «آیینه داران آفتاب» ادامه داد: دیگر خصوصیت یاران امام عصر(عج) این است که توانمندی علمی و معرفتی خود را بالا می‌برند. در وصف دوستان امام گفته شده است که دائم قرآن می‌خوانند و تدبر می‌کنند و پشت سر هم جام معرفت می‌نوشند: «و یرمی بالتفسیر فی مسامعهم و یغبقون کاس الحکمه بعد الصبوح»؛ بنابراین دائم در حال رشد معرفتی و شناخت خود هستند.

وی گفت: یکی دیگر از خصوصیات آنها توانمندی جسمی فوق العاده است. آنها بدن خود را آماده می‌کنند: «فان الرجل منهم یعطی قوة اربعین رجلا» و به اندازه چهل نفر کار می‌کنند و شما در چهره آنها خستگی نمی‌بینید. در کربلا هم چنین بود پیرمرد ۸۰ ساله مثل حبیب و عابس وقتی می‌جنگیدند کسی قدرت ایستادن مقابل آنها را نداشت. فقط جسم آنها قوی نیست، روح قوی هم دارند: «و ان قلب رجل منهم اشد من زبر الحدید» قلبشان از پاره‌های آهن استوارتر است. بنابراین هم تن نیرومند دارند هم قلب قوی و استوار و دیگر اینکه کم خواب و همیشه آماده هستند.

حتما ببینید

اعمال شب و روز اربعین حسینی چیست

چهل منزل سپری شد تا به اربعین حسینی رسیدیم؛ در این روزها که دنیا گرفتار …

دیدگاهتان را بنویسید

logo-samandehi