همایش بین‌المللی بقیع؛ حرم اهل بیت(ع) و اصحاب پیامبر(ص)

رئیس پژوهشکده حج و زیارت با بیان اینکه بقیع متعلق به همه مذاهب اسلامی است، گفت: جهان اسلام و نخبگان تمام مذاهب باید برای بازپس گرفتن اعتاب مقدسه از چنگال کسانی که برای انسان‌ها احترام قائل نیستند، اقدام کنند.

به گزارش اربعین به نقل از ایکنا همایش بین‌المللی بقیع؛ حرم اهل بیت(ع) و اصحاب پیامبر(ص) امروز ۲۹ اردیبهشت‌ماه با حضور  حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قائنی، استاد سطح خارج حوزه، میرزاعلیزاده، رئیس پژوهشکده حج و زیارت، حجت‌الاسلام قاضی عسکر و مختاراشرف، سخنگوی انجمن صوفیان هند در قم برگزار شد.

میرزاعلیزاده، مدیر پژوهشکده حج و زیارت در این مراسم گفت: این نشست یکی از سلسله نشست‌های کنگره جهانی بقیع است؛ بقیع مکانی برای همه مسلمین و حتی بشریت و دارای اهمیت فراوان است و می‌طلبد مسلمین در همه جهان برای حفظ این نماد هویتی تلاش کنند و نگذارند صدمه و آسیبی به آن وارد شود.

وی با بیان اینکه در ۹۸ سال پیش در هشتم شوال، از طرف حاکمان وهابی، بناهای این قبرستان ویران شد به گونه‌ای که گویا زلزله‌ رخ داده است، تصریح کرد: این مصیبت تلخی است که باید همیشه نقل شود و بر آن گریه کنیم، زیرا بقیع از جهات گوناگون قابل بحث است؛ اول جایگاه دینی این مرکز است و کسانی در این مکان دفن هستند که سلسله‎‌جنبان تاریخ اسلام و شیعه هستند.

رئیس پژوهشکده حج و زیارت اظهار کرد: تأسیس این مکان به دستور پیامبر بوده و طبق نقل اولین فرد مدفون از انصار، فردی به نام زراره و از مهاجران عثمان بن مظعون بوده است؛ این شخصیت‌ها نام آشنا هستند و از همه بالاتر وجود ذوات مقدس اهل بیت است که ۴ تن از ایشان در آنجا مدفون هستند.

میرزاعلیزاده ضافه کرد: اهل بیت(ع) کلیدواژه‌ای است که طبق نص قرآن در نزد همه مذاهب اسلامی مورد احترام است؛ قرآن کریم درباره پیامبر(ص) فرموده که او اسوه حسنه است که بدیل و نظیری ندارد و اهل بیت هم ادامه‌دهنده راه ایشان هستند؛ روزی امام علی(ع) خدمت پیامبر بودند و صدایی را شنیدند، از پیامبر در مورد آن صدا پرسیدند و پیامبر فرمودند: ای علی هر چیزی را که من می‌شنوم تو می‌شنوی و هر چه را من می‌بینم، می‌بینی، جز اینکه تو پیامبر نیستی یعنی تو همه ویژگی‌های مرا بدون کم و کاست داری و جبرئیل را می‌بینی و صدای او را می‌شنوی و فقط اینکه پیامبر نیستی.

وی تاکید کرد: این همسانی و همگونی ائمه با پیامبر اعظم در رهبری جامعه مفروغ‌عنه است و در غیر این صورت نهاد رهبری در اسلام زیر سؤال می‌رود، به همین دلیل کسانی که طرفدار نظریه نصب هستند، دیدگاهشان قابل تأیید است وگرنه دموکراسی و انتخاب در تعیین ولی خدا نقشی ندارد و خدا باید پیامبر و ائمه را برگزیند.

بقیع مختص شیعه نیست

میرزاعلیزاده ادامه داد: چنین شخصیت‌هایی که در بقیع دفن هستند و ما موظفیم ایشان را گرامی بداریم و فارغ از بزرگان شیعه شخصیت‌های دیگری مانند مالک بن انس صاحب موطا و رهبران مذاهب دیگر هم دفن هستند. ضمن اینکه اگر نگاه دینی هم به بقیع نداشته باشیم، باز از جهت تاریخی خیلی مهم است.

وی با بیان اینکه وهابیت جزء مذاهب اسلامی نیست و خود اهل تسنن هم آنها را قبول ندارند، اضافه کرد: اگر وهابیت بخواهد جایگاه خود را حفظ کند نباید با توریست‌ها و زائران این طور برخورد کنند؛ زنان را که کامل حذف کرده‌اند و هیئت‌های امر به معروف و نهی از منکر آنها بقیه مردم را هم از زیارت این قبور منع کرده‌اند؛ اجازه پرسیدن هم نمی‌دهند و بویی از عقلانیت نبرده‌اند، لذا تهدید بالفعل هستند.

رئیس پژوهشکده حج و زیارت گفت: اینها به بناهایی که به گذشته تاریخ این سرزمین مربوط است رسیدگی می‌کنند، ولی وقتی به قبور اهل بیت(ع) می‌رسند، تخریب می‌کنند. ضمن اینکه نگاه به حاجی و زائر و توریست می‌طلبد که اینها در سیاست‌هایشان تجدید نظر کنند وگرنه بر شاخه نشستن و از بن بریدن است.

میرزاعلیزاده با بیان اینکه حرم‌های بقیع و مدفن پیامبر هیچ فرقی ندارند، تصریح کرد: وقتی از آنها می‌پرسیم که چرا تخریب می‌کنید، می‌گویند ما حرم پیامبر را از باب مسجد بودن حفظ کرده‌ایم وگرنه قصد تخریب آنجا را هم داشته‌اند.

وی تأکید کرد: جهان اسلام و نخبگان تمام مذاهب باید برای بازپس گرفتن اعتاب مقدسه از چنگال کسانی که برای انسان‌ها احترام قائل نیستند، اقدام کنند آن هم انسان‌هایی چون اهل بیت(ع). البته این روش حکومت و دینداری پاسخ نمی‌دهد و دیر و زود طومارشان برچیده خواهد شد.

میرزاعلیزاده بیان کرد: سیاست‌های آنها در تناقض با یکدیگر است؛ الان دیسکو وارد شهرهای مقدس هم کرده‌اند و با اماکن مذهبی برخورد  می‌کنند و از طرف دیگر دم از دین و شرک بودن زیارت قبور می‌زنند. اینکه برای کارهای خلاف شرع آشکارا تبلیغ و هزینه برای آن صرف کنید، از آن طرف مدعی دینداری باشید، آیا در تناقض نیست؟

وی بیان کرد: نخبگان و آزادی‌خواهان کشورهای اسلامی و عربستان باید این روش حکومت‌داری را به نقد بکشند تا زمینه برای بازیافت نقش امام و صحابی منتجب ایشان در جامعه فراهم شود.

حتما ببینید

گزارش دبیر جشنواره طراحی آستان مطهر ائمه بقیع (ع)

در این نوشتار خلاصه ای درخصوص بقیع ، شکل گیری جشنواره بقیع و فرایند داوری …

دیدگاهتان را بنویسید

logo-samandehi