نشست تکریم حرم ایمه بقیع ( بقعه المبارک)

اولین نشست تخصصی “تکریم حرم ائمه بقیع (علیهم السلام)،با حضور اساتید برجسته در سازمان سازمان بسیج مهندسین عمران و معماری برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج مهندسین عمران و  معماری ، همزمان با فرارسیدن ایام اربعین حسینی؛ افتخار برگزاری نشست “تکریم حرم  ائمه بقیع (علیهم السلام)” با محوریت “عماره البقیع” برای نخستین بار در جهان اسلام، در سازمانبسیج مهندسین عمران ومعماری برگزار شد.

از آنجا که تکریم و تعظیم ائمه (علیهم السلام)، با احیا و بازسازی قبور مطهر و منور آنان پیوندی ناگسستنی دارد، لذا پس از برائت از هتاکان حریم حرم ائمه البقیع (علیهم السلام)، در راستای تکریم و تعظیم این امامان همام، در گامی فراتر به تهییج قلوب و افکار همه مسلمین جهان برای احیاء و بازسازی حرم و عماره البقیع اقدام خواهد شد.

از جمله مواردی که در این نشست مطرح شد، عبارتند از:

جایگاه و فضائل جنت البقیع؛

تهدیدات کالبدی و عملکردی حرم ائمه مظلوم بقیع (علیهم السلام)؛

معرفی دانش نامه بقیع شریف؛

نقش انرژی های نهان در اماکن مقدس؛ با تأکید بر بقیع؛

طرح و بیان مسابقه طراحی حرم مطهر ائمه بقیع (علیهم السلام).

در این نشست دکتر احمد ابراهیمی، در رابطه با فعالیت های خود در راستای بقیع شریف توضیحاتی ارائه نمود.

از جمله این فعالیت ها عبارتند از:ساخت ماکت حرم مطهر ائمه بقیع (علیهم السلام)؛

ساخت سه مستند بنامهای:بهشت ماندنی است، پنجره های بهشت، پنجره فولاد بهشت که مستند سوم امسال در ماه شوال المکرم از تلویزیون پخش شد؛

چاپ پوستر در رابطه با بقیع شریف و ارائه رایگان آن در اختیار عموم برای آشنا شدن با تصویر حرم؛

ساخت ماکت دو بعدی حرم در نمایشگاه؛

ساخت ماکت نه متری بقیع شریف در خانه فرهنگ کوثر؛

رونمایی از اولین تصویر حرم ائمه بقیع (علیهم السلام) که از کشور آلمان منتقل شده است؛

ارائه طرح طومار محکوم کردن تخریب بقیع شریف؛

پویش بازسازی حرم ائمه بقیع (علیهم السلام)؛

حضور در برنامه زنده تلویزیونی و نمایش ضریخ حرم مطهر ائمه بقیع (علیهم السلام) در برنامه زنده برای اولین بار؛

ایجاد سایت و وبلاگ در رابطه با بقیع؛

ایجاد کانال آپارات و اینستاگرام و سروش در راستای بقیع شریف.

در ادامه دکتر احمد ابراهیمی بیان داشت که در راستای پژوهشات خود به سند مهمی دست یافتیم از عبدالعزیز، پادشاه عربستان، مسبب اصلی تخریب بقیع شریف، که این سند را به شیخ عبدالرحیم صاحب الفصول حائری تقدیم می کند.

وی بیان داشت این سند، هم اکنون نیز قابل پیگیری است که متاسفانه این سند در منزل فرزندان شیخ عبدالرحیم صاحب الفصول قرار دارد و کسی آنرا پیگیری نمی کند و اگر دنبال شود، حداقل اجازه زیارت به خانمها داده می شود.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: ما به اسنادی از وزارت امور خارجه ایران دست یافتیم مبنی بر انتقال ضریح حرم مطهر ائمه بقیع (علیهم السلام) از اصفهان به مدینه منوره که این ضریح علیرغم مشقت بودن ساخت آن و طولانی بودن زمان ساخت آن توسط هنرمندان اصفهانی، با محدودیت نصب رو به رو می شود،زیرا بزرگان مدینه به بهانه چوبی بودن ضریح قبلی اجازه نصب ضریح فولادی را ندادند.

وی ادامه داد که اسناد بسیاری وجود دارد مبنی بر بازسازی حرم مطهر ائمه بقیع (علیهم السلام) که از جمله آن: تلگراف جناب عبدالکریم حائری است که از تخریب بقیع بسیار محزون می شود و درخواست فوری برای بازسازی آنرا دارد.

دکتر ابراهیمی از رونمایی سندی سخن گفت که برای اولین بار در این نشست از آن رونمایی کرد و آن سندی بود که نشان از شخم زدن بقیع  توسط عربستان در سال ۴۴ قمری داشت.

وی ادامه داد که اگر جناب صاحب الفصول، پس از تخریب بقیع شریف به آنجا نمی رفتند، الآن ما باید به دنبال قبور ائمه بقیع (علیهم السلام) بودیم و به همبن علت بود که عبدالعزیز اجازه تنظیف و نظافت حرم مطهر ائمه بقیع (علیهم السلام) را می دهد و قبور ائمه بقیع (علیهم السلام) را مشخص می کند و اجازه زیارت بقیع را هم برای آقایان و هم برای بانوان صادر می شود که بنابر این سند،می توان پیگیری های لازم را انجام داد. نکته قابل ذکر دیگر ارائه تصویر صحیح از ضریح مطهر ائمه بقیع شریف (علیهم السلام) است که توسط دکتر ابراهیمی به نمایش گذاشته شد.

این استاد دانشگاه بیان داشت که این عکس اولین بار در کتابی بنام “ایران در یکصد و سیزده سال پیش” توسط محمد عاصمی چاپ شد. این عکس توسط عکاس آلمانی “ارنست هولستر” که شیعه نبوده و در اصفهان زندگی می کرده گرفته شده است، اما نکته این عکس این است که ذیل آن نوشته شده است: “دربی از فولاد برای مدینه” زیرا او نمی دانسته این ضریح فولادی برای کجا هست لذا با عنوان درب از آن نام می برد. اما بعد ها براساس اسنادی  که به آن رسیدیم این عکس را به عنوان ضریح حرم مطهر ائمه بقیع (علیهم السلام) ثابت کردیم.

دکتر احمد ابراهیمی ادامه داد از دیگر فعالیت های ما شمارش گُل ماسوره های ضریح مطهر در طول و عرض بوده است که با تصاویری که بعد ها دور قبور حضرت حمزه (علیه السلام) قرار گرفت، مطابقت داشت: ۱۲۴ گُل ماسوره در طول و ۶۴ گُل ماسوره در عرض.گفتنی است وهابیت خبیث بعد از تخریب بقیع، که همزمان با تخریب قبور حضرت حمزه (علیه السلام) بیرون از شهر مدینه بوده است، برای آنکه زائران وارد قبور نشوند، به دور قبور دیوار می کشند و برای استفاده از پنجره، تکه های ضریح مطهر ائمه بقیع (علیهم السلام) را به دور دیوار استفاده می کنند.

وی اشاره کرد که بالای سر درب ورودی حرم مطهر ائمه بقیع (علیهم السلام)، آیه تطهیر نوشته شده است و این نشان از اهمیت شیعه برای این مسئله می باشد.

سپس مهندس ایلخان، رئیس سازمان بسیج مهندسین عمران و معماری، ضمن سخنان خود، به همگانی کردن این مطالبه در سطح جهانی از جانب شیعیان جهان اشاره نمود.

وی اظهار داشت که بخشی از بزرگداشت عماره البقیع مربوط به ساخت گنبد و بارگاه می باشد. ما هم به عنوان مهندسین امید به داشتن نقش در این مسیر داریم و رسیدن به این هدف برای همه ما مهندسین لازم است که بتوانیم کاری کنیم زیرا در زیارت شریف جامعه، مفصلا راجع به قبور و اسماء ائمه (علیهم السلام) و…بیان شده است؛ لذا ما هممان را برای حرکت در این مسیر داریم به امید آنکه یک حرکت فراگیر در آینده ای نه چندان دور در کشور شود و علاقه مندان را گرد هم آوریم.

در پایان مهندس ایلخان خاطرنشان کرد: ما هم به عنوان ساختار و تشکل بسیج، پیشقدم در این مسیر خواهیم بود برای یک حرکت گسترده تر در بزرگداشت و طلب عماره البقیع پس از فراهم شدن شرایط آن، پس از آنکه مطالبه در حوزه مسلین و شیعیان بوجود آید.

پس از آن حجه الإسلام مهدوی عارف ضمن اشاره به این مبحث که جنت البقیع صاحب قدمت تاریخی بوده از جایگاه ارزشمندی برخوردار است، تاریخچه ای مختصر از قبرستان بقیع و حرم و بارگاه ائمه بقیع (علیهم السلام) ارائه نمود.

حجه الاسلام مهدوی عارف بیان داشت: حرم ائمه بقیع (علیهم السلام) در سمت غربی بقیع واقع شده است و در ضلع شرقی مسجد النبی، با فاصله حدود دویست متری بقیع واقع شده است. امتیاز بقیع شریف آن است که نزدیکان، صحابه و تابعین و بزرگان مسلمین در بقیع دفن شده اند و نورانیت آن هم از دفن چهار امام بزرگوار می باشد.

وی بیان داشت تخریب بقیع که به دستور وهابیت قرار گرفت، زیر یک گنبد قرار داشت و در کنار آن هم گنبد ها و بقعه هایی از نزدیکان و همسران نبی مکرم (صلوا ت الله علیه) و عمه ها و فرزندان آنحضرت قرار گرفته بود.

حجه الاسلام مهدوی عارف اظهار داشت اولین صحابه ای که در بقیع دفن شد: اسعد بن زراره انصاری خضرجی بوده است و از آنزمان، بقیع، محل دفن مسلمین واقع شد. همچنین اشاره کرد تا صد سال قبل، بقیع خارج از حصار بوده اما اکنون بقیع محاصره شده است.

همچنین از مورخان گذشته که راجع به بقیع نوشته هایی به یادگار دارند از جمله:اجرای دستور ساخت گنبد توسط مجد الملک، گفته های ابن جبیر جهانگرد معروف و ابن نجار مدینه شناس و مورخ مشهور  بیاناتی در رابطه با گنبد حرم مطهر ائمه بقیع  (علیهم السلام) و…نام برد و  بیان داشت: همگی نشان از بقعه چهار امام بزرگوار (علیهم السلام) در بقیع دارد که هم از تمام بقعه ها بلند تر بوده و هم ویژگی های خاصی داشته که آنرا از تمام بقعه ها متمایز کرده است و این نشان از توجه شیعیان بوده است.

در رابطه با بحث تخریب بقیع شریف نیز حجه الإسلام مهدوی عارف اظهار داشت:گاها با چند تخریب از بقیع شریف نام برده می شود که درخواست های مکرر علمای آنزمان از جمله: امام موسی صدر، سید محمد تقی طالقانی، کاشف الغطاء،  نماینده آیت الله بروجردی و…برای بازسازی و احیای دوباره بقیع بوده است که نهایتا یا توجهی به آن نشده و یا اقدامات جزئی برای آن انجام شده است، اما وهابیت مانع اصلی بوده و بقیع شریف در قربت در حال حاضر می باشد و حتی درمدینه طیبه، اسمی از محله بنی هاشم نیست و کوچه های بنی هاشم و خانه ابو ایوب انصاری، بیت الاحزان و… اثری نیست و بطور کلی هر نشانی از امیرالمژمنین (علیه السلام) را مخفی و یا از بین برده اند.

وی در پایان اظهار امید بر نابودی آل سعود و احیا و بازسازی بهترین بقعه ها برای ائمه بقیع (علیهم السلام) توسط شیعیان کرد و از علما و همه شیعیان خواست تا در راستای عماره و احیای بقیع تلاش نمایند.

پس از آن، کلیپی حاوی زحمات و تلاش های معماری شیعیان در سطح جهان پخش شد که شامل طراحی معماری بقیع و حرم ائمه بقیع (علیهم السلام)، ماکت بقیع، ماکت حرم ائمه بقیع (علیهم السلام) پیش از تخریب و… می باشد.

سپس دکتر سید جواد هاشمی فشارکی، مستنداتی از سیاست های ظالمانه حکومت غاصبانه آل سعود در راستای زیارت بقیع شریف و تهدیدات آن برای زوار اهتمام ورزید و بیان داشت: یک سیاست انفصالی در توسعه میان حرم مطهر نبوی (صلوات الله علیه) و چهار امام بزرگوار مدفون در بقیع می باشد در حالیکه یک ارتباط و کالبد پیوسته باید برقرار باشد.

همچنین هویت زدایی از نام مکان مقدس هست؛ در تمام منابع سعودی و حتی منابع داخلی از لفظ مسجد نبوی استفاده می شود بلکه اینجا حرم مطهر هست و آدابی برای آن لحاظ می شود.

دکتر هاشمی فشارکی به مواردی دیگری اشاره نمود؛ از جمله:

۱.رژیم استکبار سعودی در تخریب تمام مکانها تلاش دارد که هیچ اثری از صدر اسلام و ائمه اطهار (علیهم السلام) باقی نگذارد در حالیکه از اصول شهرسازی و معماری در سراسر دنیا، حفظ اصالت فیزیکی آن مکان است که بازگوی قدمت آن باشد.

۲.تخریب و غارت ضریح مطهر و هر آنچه در این حرم بوده و تبدیل بقیع به وضعیت اسفبار از لحاظ بصری و ظاهری که در هیچ جای عربستان سعودی چنین چیزی را شاهد نیستیم.

تضاد میان دو توسعه که در یک سمت، تمام تجهیزات در مسجد نبوی بکار می رود اما وضعیت دیگر بقیع شریف در غربت و مظلومیت شدید هست.

۴.تهدیدات طبیعی در فصول مختلف از دیگر سیاست های طالمانه سعودی است که آفتاب و باران و اثرات جوی تاثیر منفی بر بقیع شریف دارد.

نکات موزیانه در طراحی بقیع: ورودی را بگونه ای قرار داده اند که آنرا به عنوان معبر قرار داده اند و انفکاک بین بخشی که مراجعان و زوار حرم مطهر پیامبر (صلوات الله علیه) دارند، کاملا منفک شود و به حالت یک دسترسی بسیار محدود قرار داده اند. که این مسئله را در جبهه جنوبی بقیع نیز داریم یعنی بگونه ای آنرا طراحی کرده اند که تمامی حجاج و زواری که از این خیابان عبور می کنند، با ایجاد یک جداره ای که تماما تجاری قرار داده شده، ارتباط بصری زائر را با قبرستان قطع کرده اند و بالعکس تمامی مظاهر دنیا را برای افراد بوجود آورده اند یعنی ارتباط بصری با بقیع را کاملا حذف کردند.

۶.دو ضلع دیگر بقیع شریف که به دلیل بعد مسافت، اگز زائری عبور کند، قبرستان را نمی تواند نگاه کند.

۷.ایجاد ساختمانها و تاسیسات برای جدایی قبرستان بقیع با حرم مطهر نبوی (صلوات الله علیه).

تنگی راه و معابر برای سخت گذشتن از آن. ایجاد تغییرات فیزیکی در معابر در دوره های مختلف. اجازه ندادن زیارت حرم مطهر ائمه (علیهم السلام) و ارجاع آن به مکان سخت تر برای زیارت. ایجاد مانع و حصار و اجازه ایستادن و زیارت نخواندن برای زوار حتی برای یک لحظه. ممانعت از زیارت بانوان در هیچ زمان.

وی در ادامه به تهدیدات این ظالمان و غاصبان در توسعه حرم مطهر نبوی (صلوات الله علیه) به دلیل افزایش حجم زوار نیز بیاناتی را ارائه نمود:

آخرین توسعه آنها چهار سال قبل بود  بصورت کاملا اضطراری، هتل ها و ساختمانهایی که در مجاور حرم ساخته شده بود و آماده بهره برداری بودند،  اجازه قرار داد مجدد نداشتن. زیرا یک طرح ضربتی باید پیاده می شد که دغدغه هایی برای آن وجود دارد که عبارتند از:

۱.توسعه حرم مطهر بی توجه و با نهایت بی احترامی به قبرستان بقیع است زیرا این کالبد در حال توسعه می باشد بدون آنکه هیچ ارتباط بصری برای زوار بقیع شریف در نظر بگیرند.

۲.حفاریهایی که در مجاورت حرم مطهر نبوی (صلوات الله علیه) هست به همراه ارتفاع و سایر مسائل، تهدیدهایی برای بقیع شریف می باشد.

۳.ساختمانهای مجاور را که حتی عمر برخی از آنها کمتر از پنج سال بود را به سرعت تخریب کردند و این تعجیل، آنها را با یک بحران روبرو کرد و آن کمبود ساختمان بود لذا مجبور به تقلیل آمار حجاج شدند.

تعادل نداشتن حرم مطهر نبوی (صلوات الله علیه) و گنبد آنحضرت برای منفی نشان دادن ارتباط بصری زوار.

۵.سوق دادن زوار به سمت شمال بقیع برای از بین بردن ارتباط عملکردی و بصری زوار با بقیع و بکار بردن آثار و سبکهای غربی در ساخته ها که به عنوان تهدید بصری مطرح می شود.

۶.ایجاد دو طبقه پارکینگ در ضلع شمالی و جنوبی بقیع و ارتباط خودرویی از زیر قبرستان بقیع که تهدید معنوی و عملکردی می باشد.

۷.تغییر ذائقه زوار به سمت توریست و محدود کردن فلسفه زیارت به خواندن نماز که متولی و هدایت کننده اینگونه طرحها، بی دین ها هستند.

جناب دکتر فشارکی در پایان اظهار داشت: از آینده بقیع شریف بسیار نگران هستیم زیرا این سیاست گذاریهای ظالمانه به سمت هویت زدایی و محو آثار، پیش می رود. لذا وظیفه کنونی ما رصد کردن فعالیت های سعودی و آگاهی دادن به سایر افراد و پیگیری های مسئولین برای متوقف کردن این اقدامات ظالمانه می باشد.

سپس جناب دکتر محمد نوری مؤلف کتاب وَزین دانشنامه بقیع شریف که در این نشست نیز به رسم یادبود به مدعوین اعطا شد، توضیحاتی در راستای ضرورت تألیف کتاب بقیع شریف، اسناد آن، پخش رایگان این کتاب در سراسر ایران، رعایت استاندارد تألیف کتاب و پایبندی به اصول دانشنامه نویسی، تلاش برای ساده و روان بودن مداخل و تشکر از همه افرادی که در تألیف این دانشنامه همکاری کردند، بیان داشت.

دکتر محمد نوری ضمن سخنانش با اشاره به دغدغه ای که برای تشیع از سالها پیش داشتند، بیان نمود: شیعه باید صاحب عرق جدی و حماسی باشد تا نگذارد خدشه ای به اسلام وارد شود و در مقایسه با سایر ادیان، برتری خویش را اثبات نماید.

در پایان دکتر محمد نوری  به حضور حداکثری مردم در این امر اشاره کرد که مطالبه اکثر مردم باید احیای عماره البقیع باشد و در این مسیر مفصلا باید برنامه ریزی کرد و مورد حمایت قرار گرفت.

مهندس قادری پور نیز دقایقی در رابطه با ساخت ماکت بقیع با یک تیم هفده نفره که در زمان کوتاه آنرا به ثمر رساندند، توضیحاتی ارائه دادند.

وی ضمن صحبت های خود به نکته ای ظریف اشاره نمود و گفت: بقیع و بالاخص محل محل قبور مطهر ائمه بقیع (علیهم السلام) علاوه بر جنبه مذهبی و معنوی بودنش، یک بنای تاریخی است. لذا در بحث عماره، باید به جنبه بازسازی آن توجه نمود نه نوسازی.

مهندس قادری پور با اشاره به ساخت ماکت بقیع اظهار داشت: ما در ساخت ماکت تلاش کردیم اعمال و تغییرات سخیفانه آل سعود را با مواد اولیه با کیفیت بسیار پایین در کنار بهشت بقیع به تصویر کشانیم تا سیاهی و پلیدی آنرا به رخ بازدید کنندگان به نمایش گذاریم.

مهندس مهدی قادری پور بیان داشت: در تحقیق و بررسی ابعاد و میزان کوچک نمایی هر قطعه از کار ماکت گنبد نبی مکرم (صلوات الله علیه) با توجه به اندازه کوچک نمایی در ماکت، تقریبا از گنبد آنحضرت نسبت به کل مسجد النبی (صلی الله علیه و آله) تنها باید یک نقطه می گذاشتیم و بر همین اساس مجبور شدیم گنبد حضرت را هفت برابر بزرگتر کنیم و سایر ابعاد را در همان اندازه اولیه نگه داریم. سپس مهندس قادری در انتها اظهار داشت: ان شاء الله بتوانیم با همراهی همه مردم جهان بالاخص شیعیان، به هدف عماره البقیع نائل آییم.

دکتر میثاقیان نیز صحبت هایی در رابطه با اثرات معنوی موجود در بقاع متبرکه که تأثیرات روحی فراوانی در تحول افراد دارد، ایراد نمود و بیان داشت بسیاری از اتفاقاتی که رخ می دهد بگونه ای است که انسان متوجه همه این اتفاقات نخواهد  شد. کما اینکه بهنگام زلزله حیوانات، بی قراری می کنند و قبل از انسان متوجه می شوند.

دکتر میثاقیان در ادامه به هجرت پیامبر (صلوات الله علیه) از مکه به مدینه اشاره کرد و گفت: وقتی نبی مکرم  (صلوات الله علیه) به مدینه آمد، هر یک از افراد آنحضرت را به خانه خود دعوت می کرد و پیامبر (صلوات الله علیه) به شتر خود اشاره فرمود که هر جا بنشیند همانجا می روم. بعدا آن مکان مسجد آنحضرت شد.

از این موارد می توان نتیجه گرفت برخی از مناطق زمین دارای انرژیهایی می باشد که قابل درک برای ما نمی باشد. دکتر میثاقیان در ادامه به پیدایش شهر یزد اشاره کرد و بیان داشت: شهر یزد در وسط کویر می باشد و موقعیت مناسب برای زندگی و سکونت ندارد اما برای آنکه آنجا یک سکونتگاه ساخته شود، مهندسان وقت ما حتما موردی را دریافت کرده بودند که آنجا را ساختند و صدها کیلومتر قنات حفر کردند و آبرسانی کردند که موقعیت مسکونی پیدا کند و بعدها یزد دارالعباده شد و این نشان از وجود انرژی در آنجا بوده است که منجر به ایجاد یک شهر با اصالت بود.

مورد دیگری که دکتر میثاقیان به آن اشاره کرد: شهر شوشتر در خوزستان می باشد که از منظر بستر طبیعی با محدودیت روبرو می باشد و هیچگاه توسعه نیافت. شوشتر دارالمؤمنین بود با وجود محدودیت هایی که داشت. قبل از انقلاب جایی به نام شوشتر نو را ساختند که الآن با بدی از آن نام می برند و هیچ فرد شوشتری در آن زندگی نمی کند.

وی ادامه داد: آنچه قابل اهمیت است آن است که اگر چهار امام بزرگوار در بقیع شریف مدفون می باشند بر ما لازم است تا به انرژی نهفته در آن پی ببریم و متناسب با آن برنامه ریزی کنیم.

سپس جناب کاشانی از حوزه هنری به نیابت از مدیر این حوزه مهندس فروزانفر، بیاناتی در راستای طرح “فراخوان مسابقه معماری حرم ائمه بقیع (علیهم السلام)” ارائه داد.

وی بیان داشت همه ما بر این باوریم که اطاعت از این چهار امام بزرگوار، بر ما واجب است و ما به عنوان جامعه معماری در مقابل اقدام غیر عقلانی و موهوم حکومت غاصبان، معتقدیم که بحث عماره البقیع منحصر به شیعیان نیست بلکه اهل سنت نیز برای احیای این قبور اقداماتی ارائه کرده است لذا طرح فراخوان معماری را در سطح بین المللی پیش خواهیم برد. لذا مرکز معماری اسلامی مصمم هست پس از تکمیل بررسی های همه جانبه ای که انجام می دهد با همکاری بسیج مهدسین عمران و معماری، مرکز معماری و شهرسازی ژرفا، مجمع مهندسین دفاع مقدس، قطب معماری اسلامی دانشگاه علم و صنعت ایران و بنیاد معماری انقلاب اسلامی برای یک مسابقه معماری در سطح بین المللی با عنوان “طراحی بقاع متبرکه ائمه بقیع (علیهم السلام)” برنامه ریزی کند.

جناب کاشانی در ادامه اظهار داشت: در این مسیر از تجربیات آستانهای مقدس از جمله: آستان قدس رضوی، آستان مقدس امام حسین (علیه السلام)، آستان مقدس حضرت معصومه (علیها السلام) و آستان مقدس احمد بن موسی (علیه السلام) استفاده کامل را به عمل آوریم و از جامعه معماری خواستار مطالبه جدی این مهم هستیم.

وی در پایان به “مسابقه موکب اربعین حسینی (علیه السلام)” اشاره کرد که مرکز معماری بنیانگذار آن بوده است و در سطح بین المللی برگزار می شود.

در پایان نشست تخصصی “تکریم حرم ائمه بقیع (علیهم السلام)، جناب مرتضی مرشدی نیز در رابطه با دهه تعظیم و تکریم بقیع شریف که از ۱۵ الی ۲۵ شوال المکرم، مصادف با وفات سلاله امام البقیع، امام حسن مجتبی (علیه السلام)، جناب شاه عبدالعظیم حسنی (علیه السلام)،  تا شهادت امام البقیع، حضرت جعفر بن محمد الصادق (علیهما السلام) می باشد، توضیحاتی ارائه نمود و در رابطه با اینکه بقیع، نماد وحدت مسلمین جهان می باشد، دلایلی از جمله کثرت زوار بقیع شریف از سراسر جهان، نقش هر یک از ارادتمندان به هر یک از چهار امام مدفون در بقیع برای عماره حرم مطهر ائمه البقیع (علیهم السلام) و…بیان نمود و برای توجه و تهییج قلوب همه ارادتمندان به سمت بقیع شریف، تلاش و همیاری در راه احیا و بازسازی حرم مطهر بقیع را از همه متخصصین و اساتید معماری خواستار شد.

پس از پایان صحبت های اساتید محترم در این نشست، از مجریان نشست تکریم بقیع شریف  از جمله: سازمان بسیج مهندسین عمران و معماری، سازمان مردم نهاد مجتمع مهندسی دفاع مقدس، مرکز مطالعات شهرسازی و معماری اسلامی ژرفا و حوزه هنری مرکز معماری اسلامی تشکر و قدردانی شد.

حتما ببینید

گزارش دبیر جشنواره طراحی آستان مطهر ائمه بقیع (ع)

در این نوشتار خلاصه ای درخصوص بقیع ، شکل گیری جشنواره بقیع و فرایند داوری …

دیدگاهتان را بنویسید

logo-samandehi