سیاستهای غمبار وهابیون پلید درتخریب حرمهای مطهر بقیع

در این یادداشت به سیاست غمبار وهابیون پلید درتخریب فیزیکی حرمهای مطهر بقیع و سپس به گامهای مرحله ای برای محدودیت ترددی و بصری و…. و مزاحمت های روز افزون وهابیون برای مسلمانان زایر بقیع تبیین و بصورت مصور تشریح شده است .
*
دکتر سید جواد هاشمی فشارکی

  • مقدمه

سیاست وهابیون از اغاز تا کنون تخریب و محو تمامی اثار اسلامی بوده است . و در تمامی نقاط بجز چند نقطه ( کعبه و حرم پیامبر و ….) تمامی انان را نابود کرده اند . یکی از مهمترین فجایع وهابیون ، تخریب بقیع و محدودسازی حرم مطهر چهار امام مظلوم بقیع (ع) و انصار و …. در بقیع بوده است .

  • فضیلت بقیع

بقیع مکانی است که در یک نقطه ان چهار امام معصوم (ع) شامل امام حسن (ع)  ، امام سجاد (ع) و امام باقر(ع)  وامام صادق (ع)  به خاک سپرده شده و در فاصله حدود دویست متری آن نیز حرم نبوی (ص) و در همین شعاع نیز حرم مخفی شده حضرت زهرا (س ) و برخی از اهل بیت و انصار صدر اسلام در ان بخاک سپرده شده است و محل رفت و امد اولیا الله و فرشتگان بوده و از قداستی بسیار والا برخوردار است و با قدمتی که دارد جزیی از تاریخ صدر اسلام می باشد . احادیثی نیز از امامان در قضیلت این مکان نقل شده است .بقیع منحصر بفرد بوده و در هیچ نقطه ای از جهان چنین ویژگی هایی وجود ندارد .

  • گذشته عمارت بقیع

بقیع ، که حدود ۱۸۰ هزار مترمربع مساحت دارد، از مهم ترین اماکن تاریخیِ نزدیک به حرم پیامبر (ص) به شمار می رود.بر روی مزار چهار امام معصوم (ع) پیشوایان دین مبین اسلام و سایر بزرگان اسلام که در بقیع مدفون بودند گنبدها و بناهای با شکوه و تاریخی قرار داشته است . وبا توجه به اهمیتی که نزد همه فرق مسلمانان دارد، به یکی از ارزشمندترین و گران ترین قبرستان ها تبدیل شده است.

بقیع و بقاع متبرکه آن روز بروز محدودتر و مظلوم تر

بقیع دو مرتبه توسط فرقه ضاله وهابیت تخریب شده است و از تخریب دوم آن ۹۸ سال می گذرد . طی این مدت فشارهای وارده بر بقیع متوقف نشده و با محدودیت های روز افزونی مواجه بوده ، و مظلومیت بقیع تشدید شده است . در ادامه سیاستهای پلید و گامهای نحس غمبار آنان تبیین شده است :

سیاست اول تخریب فیزیکی

  • تخریب اول : نخستین تخریب قبور مطهر ائمه‌ بقیع به دست وهابیون سعودی در سال ۱۲۲۰ هجری یعنی زمان سقوط دولت اول سعودی‌‌ها روی‌ داد، پس از این واقعه‌ تاریخی – اسلامی با سرمایه‌گذاری مسلمانان شیعه و با مشارکت عزیزان اهل سنت و به‌ کار بردن امکانات ویژه‌ای ، مراقد تخریب‌ شده به زیباترین شکل بازسازی‌ شد و با ساخت گنبد و مسجد، بقیع به یکی از زیباترین مراقد زیارتی و در واقع مکان زیارتی – سیاحتی مسلمانان تبدیل‌ شد. [۱]
  • تخریب دوم : دومین و در واقع دردناک‌ترین حادثه تاریخی- اسلامی معاصر به هشتم شوال سال ۱۳۴۴ و پس از روی‌ کار آمدن سومین حکومت وهابی عربستان مربوط ‌می‌شود؛ سالی که وهابیون در زمان عبدالعزیز مراقد مطهر ائمه و اهل‌بیت ‌پیامبر صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم را مورد هجوم وحشیانه‌ خود قرار داده و کاملا تخریب و غارت کردند و ظاهر انجا را به مکانی مهجور و ناشناخته تبدیل‌ کردند. این روز بنام یوم الهدم مشهور گشت . [۲]

سیاست دوم محدود سازی مکانی

پس از تخریب ؛ اقدامات وهابیون متوقف نشد و محدودیتهای زیادی را به مرور بوجود اورده و تشدید کردند.که مواردی از آنها در ادامه تشریح شده است :

  • محصوریت بقیع و محدودیت زمانی : پس از تخریب ،دیوار کشی بسیار بلند در چهار طرف بقیع کشیده و عدم امکان ورود افراد بجز ساعات محدود ؛ زیارت در بشدت کنترل شده و محدود شده است . درب‌های بقیع صرفا بعد از نماز صبح و بعد از نماز عصر به مدت دو ساعت باز می باشد .

دستر

سی اصلی به بقیع از بین الحرمین به سطح تراز بالا برای ورود به بقیع

دیوار بسیار مرتفع – با حدود سه و نیم برابر قد انسان

  • جدا سازی ورودی با ایحاد اختلاف ارتفاع : با ایحاد اختلاف سطح بین بیرون ودرون بقیع در ضلع غربی بگونه ای اجرا کرده اند تا دسترسی به بقیع با ارتفاع سه ونیم متری صورت گیرد .

نمای غربی بقیع – ورودی اصلی با حدود سه ونیم متر از زمین مرتفع تر می باشد

  • نصب تابلوی بسیار بزرگ :  سال‌های بعد تابلوی بسیار بزرگ و مرتفعی در جلوی این فرعی نصب کردند تا دید زائران را به قبور ایمه محدود سازند ( خبرگزاری جمهوری اسلامی ، ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ )  [۳]

یک تابلوی وهابیت ابتدای ورودی اصلی و در کنار معبر اصلی  نصب میشود

تابلو در بدو ورودی بقیع در سمت راست بدون مزاخمت بصری برای حرم چهار امام (ع) نصب میشود

چند سال بعد مکان تابلو جابجا شده و در جلوی دید زوار نصب میشود

  • پوشاندن پنجره های مشبک دیوار بقیع : رژیم سعودی اطراف بقیع را پوشاند تا داخل بقیع از بیرون قابل رویت نباشد  .بر بالای این دیوار بقیع موانع فلزی قرار داده اند تا هیچ چیزی از این قبرستان قابل رویت نباشد. (  شیعه نیوز ، ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ ) [۴]
  • پنهان کردن قبور ائمه در قبرستان بقیع : مزار متبرک ائمه اطهار در قبرستان بقیع از عصر دیروز(سه شنبه) با استقرار دیوارهای پلاستیکی از دیدگان زائرین پنهان شد. بلوک های پلاستیکی استفاده شده در اطراف قبور متبرک به گونه ای نصب شده اند که زائرین امکان مشاهده آن ها را ندارند. بر اساس این گزارش، ارتفاع این دیوارها بیش از ۲ متر است و زائرین در فاصله ای که اجازه زیارت این قبرستان را دارند قادر به مشاهده قبور مطهر ائمه نیستند در عین حال درب های قبرستان باز است و استقبال از زیارت بقیع چون گذشته ادامه دارد. ( چهارشنبه، ۲ ارديبهشت ۱۳۸۸) [۵]
  • سیاست سوم محدود سازی رفتاری
  • ممنوعیت ورود بانوان زوار : ورود خانم ها به قبرستان بقیع ممنوع/غریبانه‌ترین نجواهای بانوان در پشت پنجره‌های مشبک بقیع ، پشت پنجره‌های مشبک بقیع، غریبانه‌ترین نجواها و آرامترین ذکرها را می‌توان شنید، به‌خصوص در نوبت زیارت بانوان که همچنان محدودند و سهمشان از زیارت بهشت بقیع، فقط دقایقی ایستادن پشت پنجره‌های فولادی است. ( اطلاع رسانی دانا ، ۱۳۹۳/۱۲/۱۷ ) [۶]

در طول تاریخ از زمانی که بقیع مدفن مسلمانان انتخاب شد تا روی کارآمدن وهابی‌ها، همواره بانوان مانند آقایان به راحتی داخل مسجد می‌رفتند و مزار بستگان و بزرگان را زیارت می‌کردند. از زمانی وهابیت مستقر می‌شوند، به واسطه نوع اعتقادات خاص و نگاه متحجرانه به مبانی دینی و موضوعات معرفتی، ورود بانوان را به بقیع ممنوع کردند.  در دهه ۸۰ شمسی بانوان می توانستند از پله‌های بقیع بالاآمده و از پشت در و پنجره‌های بقیه مزار بقیع را زیارت کنند؛ . (فارس ، ۱۳۹۹-۳-۱۱ )

  • ممنوعیت ایستادن بانوان زوار در پشت دیوار بقیع : از اواخر دهه ۸۰ شمسی و اوایل دهه ۹۰، ورودی راه پله‌ها را بستند، و همین اندازه را نیز ا بانوان سلب کردند. (فارس ، ۱۳۹۹-۳-۱۱ )
  • دور کردن مکان ایستادن زوار : در گذشته دور زوار می توانستند تا کنار حرم چهار امام معصوم (ع) بروند ولی بعد این فاصله را زیاد کردند .

امکان زیارت تا پنج دهه پیش تا نزدیکی قبور ایمه (س) وجود داشت

درمرحله بعد زوار را دورکردند و این اواخر موانع دیگری ایجاد کردند که در بندهای دیگر توضیح داده شده است

  • ممانعت از ایستادن درپشت دیوار بقیع : ورودی پلکان به بالا که در گذشته باز بود و افراد در طول شبانه روز میتوانستند درجداره فربی بقیع بایستند و زیرات بخوانند . چند سالی هست که در ابنداری پلکان درب گذاشته ومامور مستقرشده و ممنوع کرده اند.
  • تنگ کردن معبر نزدیک بقاع ائمه : تنگ کردن معبری اصلی نزدیک قبور مطهر بنحویی که فضای کافی برای ایستادن نباشد. امکان زیارت قبرستان بقیع محدود شده باشد و امکان توقف در این مکان مقدس وجود نداشته باشد، چرا که با تدابیر جدید باید زائران به محض ورود از درب اصلی به مسیر سمت راست حرکت کنند و ناگزیر هستند بدون توقف مسیر را به سمت دیواره جنوبی بقیع ادامه دهند و سپس تقریبا تا نزدیکی ضلع شرقی که مسافتی چند صد متری است را در راهروی باریک مابین قبر‌ها پیش روند ( دانشجو ؛ ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ ) [۷]
  • ممانعت از توقف در نزدیک قبور مطهر: از پنج شش سال پیش ماموران وهابی و شرطه ها ایستاده اند و اجازه توقف نمی دهند.و از توقف حتی کوتاه مدت چند ثانیه ای در نزدیک قبور مطهر و لحظه ای ایستادن ممانعت میکنند و تذکر می دهند که نایست و برو  .
  • برخورد فیزیکی با افرادی که حتی لحظه کوتاهی بایستند : درچند سال اخیر ‌اگر کسی برای زیارت بایستد با توهین و ضرب وشتم نیز مواجه می شود و زائران فقط می توانند در معابر بقیع، با فشارجمعیت راه بروند و در زمان کوتاه سیار زیارت کنند و غمبار سلام داده و توسل جویند و از طرف دیگر خارج شوند. ( خبرگزاری جمهوری اسلامی ، ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ ) [۸]
  • ممانعت از خواندن زیارت نامه و دعا : قرائت زیارتنامه نیز در قبرستان بقیع ممنوع شده است. هر زائری که بخواهد رو به قبر ائمه سلام بدهد یا زیارتنامه بخواند، با واکنش نیروهای امنیتی عربستان روبرو می شود که دستور حرکت و عدم توقف را صادر می کنند. همه اینها در حالی است که نه تنها شیعیان بلکه بسیاری از اهل سنت، هم در مقابل آرامگاه پیامبر در مسجدالنبی و هم در قبرستان بقیع می کوشند دست بر سینه به آنان سلام دهند یا زیارتنامه بخوانند. ( حج ؛  ۲۲ تیر ۱۳۹۸, )
  • ممنوعیت دعای کمیل در بین الحرمین : دعای معنوی کمیل در شبهای جمعه ای که حجاج در مدینه قبل و بعد حج تمتع حضور می یافتند ؛ تا سال ۱۳۹۴ در ضلع غربی بقیع برگزار میشد و لی پس از آن ممنوع شده و حتی در هتل هم اجازه برگزاری دعای کمیل با مشکل مواجه شده است .

اخرین دعای کمیل در جداره ورودی بقیع در سال ۱۳۹۴

  • سیاست چهارم تحریف حقایق

وهابیون با توزیع کتابچه وسی دی در نزدیک ورودی بقیع و همچنین مبلغین در نقاط مختلف بقیع مستقر شده و نسبت به تحریف حقایق می پردازند و هنگامی که در مباحثه کم می اورند توسط شرطه ها دستگیر و مشکلات زیادی را برای مسلمانان بوجود می آورند.

  • سیاست نهایی محو کامل بقیع

پس از تخریب بقیع و نابودی کامل بسیاری از اماکن مقدس و تاریخی صدر اسلام ( مثل خانه پیامبر در مکه ، مشربه ام ابراهیم ، مسجد حضرت زهرا (س) ، کوچه بنی هاشم ، استراحه ، و…. ) وهابیون حتی قصد تخریب حرم نبوی را داشتند ، ولی از ترس عکس العمل جهان اسلام انرا عملی نکردند . وهابیون با محدودیتهایی که در بالا تبیین شد ، این محدودیتها را به تشدید و تکمیل کرده اند و برای محو کامل بقیع هم طرحهایی دارند و اگر حساسیت جهان اسلام ضعیف باشد انها جسارت خواهند یافت تا ضربه نهایی را وارد کنند. در زیر تصاویر یافت شده وبه نمایش در آمده است که مبین انست وهابیون به بهانه توسعه حرم نبوی در حال برنامه ریزی هستند بگونه ای که بقیع در این طرحها فدا و محو شود .

محدوده توسعه حرم نبوی در طرح جامع شهر

محدوده توسعه حرم نبوی در طرح جامع شهر

در این طرح چهار طرف حرم هتل پیش بینی شده ، یعنی حتی برروی بقیع !

  • سخن پایانی
  • مظلومیت زمانی : مظلومیت بقیع و ائمه بقیع در زمانهایی مثل مواقعی که حتی حج عمره نیز برگزار نمیشود و یا مانند ایام بیماری کرونا به اوج مظلومیت رسیده است .
  • محدودیتهای بیشتر در اینده : با این عداوت و این روندی که طی یکصد سال گذشته و بخصوص دهه اخیر بوده ؛ به احتمال زیاد ، در اینده شاید سخت گیریهای بیشتری را برای زوار ایجاد کنند . تا ابتدا بقیع را تعطیل و سپس با طرحهای توسعه شهری محو سازند .
  • ضرورت دارد بجهت این تظلم بزرگ وهتک حرمت صورت گرفته در سالگرد هشت شوال ، مجالس باشکوه عظیم عزاداری در شهرهای کشورهای اسلامی برگزار شود .
  • غصه خوردن در سکوت و بی خبری کفایت نمی کند ومنفعلی عمل کردن هم ازدست دادن فرصتها را بهمراه می اورد . برای آینده جنه البقیع و حرم بی نام نشان ائمه مظلوم (ع) بایستی بشدت نگران بوده و بدنبال یافتن راههایی برای فشار بردولت سعودی برای رفع این محدودیتهای تنگ کننده بوده و همچنین با بسیج جهان اسلام ، بایستی امکان مدیریت مسلمین جهان بر مدیریت بقیع و اماکن دیگر اسلامی در عربستان فراهم شود .

[۱]  جبرتی عبدالرحمن، تاریخ عجائب الآثار فی التراجم و الأخبار المعروف بتاریخ الجبرتی،۱۴۱۷ق، ج۳، ص۶۳

[۲]  محقق، اسناد و تاریخ دیپلماسی، اسناد روابط ایران و عربستان سعودی (۱۳۰۴-۱۳۵۷ه‍.ش)، چاپ و انتشارات وزارت امور خارجه، ص۴۶-۵۴.

[۳]  www.irna.ir/news/83803567/

[۴]   https://www.shia-news.com/fa/news/167635/

[۵]  https://rasekhoon.net/news/show/245093/

[۶]   https://www.dana.ir/260124

[۷]   snn.ir/002tyx

[۸]  www.irna.ir/news/83803567/

حتما ببینید

اعمال شب و روز اربعین حسینی چیست

چهل منزل سپری شد تا به اربعین حسینی رسیدیم؛ در این روزها که دنیا گرفتار …

دیدگاهتان را بنویسید

logo-samandehi