بقیع در سفرنامه‌های فارسی

این مجموعه شامل گزیده‌هایی از سفرنامه‌های زیارتی حرمین شریفین به زبان فارسی است که به توصیف قبرستان بقیع پرداخته اند. از این آثار می‌توان اطلاعاتی درباره جغرافیای مکانی، وضعیت ظاهری بناها و قبور، معماری ساختمان بقعه ائمه، ضریح های ساخته شده و اسامی مشاهیر و مدفونین …

توجه به اسناد مرتبط با بقیع، به ویژه سفرنامه‌های حرمین شریفین که بازتاب روشنی از بقیع پیش از تخریب دوم را در خود دارد، برای پژوهشگران این عرصه بسیار ارزشمند و مغتنم است. در همین راستا واحد بقیع‌پژوهی پژوهشکده حج و زیارت به دنبال برنامه ریزی برای برگزاری هم اندیشی بین المللی «بقیع، نگین تراث اسلامی» اقدام به تهیه کتاب «بقیع در سفرنامه‌های فارسی» کرد. انجام این پروژه توسط جناب آقای رضا تقی‌زاده نائینی صورت گرفته است.

در این مجموعه گزیده‌ای از اسناد مرتبط با بقیع از سفرنامه‌های دوره صفوی و دوره قاجاری که در مجموعه فراهم شده توسط استاد رسول جعفریان گردآوری شده است، استخراج و به ترتیب تاریخی تدوین شده است. از این متون می‌توان اطلاعاتی درباره جغرافیای مکانی، وضعیت ظاهری بناها و قبور، معماری ساختمان بقعه ائمه، ضریح های ساخته شده و اسامی مشاهیر و مدفونین در بقیع به دست آورد.

عنوان : بقیع در سفرنامه‌های فارسی

تاریخ نشر : مهر ۱۳۹۹

قطع : رقعی

تعداد صفحه : ۱۹۶

گروه : واحد بقیع‌پژوهی

گردآورنده : رضا تقی‌زاده نائینی

حتما ببینید

اعمال شب و روز اربعین حسینی چیست

چهل منزل سپری شد تا به اربعین حسینی رسیدیم؛ در این روزها که دنیا گرفتار …

دیدگاهتان را بنویسید

logo-samandehi