گزارش شيخ علي‌اکبر همداني از مدينه درباره تخريب بقيع

شوال ۱۳۴۵ / فروردين ۱۳۰۵

منبع: مرکز اسناد ملی

صورت مکتوبي است که از مدينه منوره، از طرف حضرت آقاي شيخ علي‌اکبر همداني به اين داعي رسيده

به عرض مي‌رساند:

ان شاء الله خداوند متعال وجود شريف حميده‌خصال سرکار را با تمام ؟؟؟ در کنف حمايت خود، از کافه آفات و عاهات محافظت فرمايد. بعد از اداي مراسم دعاگويي معروض محضر محترم مي‌دارد، چندين روز قبل اخبار مدينه ار مفصلاً به عرض سرکار رسانيد، مع ذلک مکرراً عرضه مي‌دارم تا خوب مطلع شويد؛ عرض نمود:

اليوم تمام حجاز در تصرف ابن سعود، فعّال ما يشاء است. احدي از اعراب بدويه و حربيه، قدرت مخالفت و عصيان ندارد. امرش نافذ و مجري است. چند روز قبل، قاضي القضات ايشان، از جهت اجراي احکام مذهب خود که حنبلي است و لذا مجلس به تمام علماي مدينه که زيارت تمام قبور، بدعت و شرک و حرام است؛ به اتفاق مذاهب اربعه بايد خراب کنيم و محو نماييم آثار قبور را و لذا مدت بيست روز و زيادتر است که ممنوع شديم از زيارت ائمه بقيع عليهم‌السلام و ساير قبور مبارکه. ابواب، کلهم مسدود است. عسکر يعني اخوان که اتباع ابن سعود مي‌باشند، در حرم حضرت رسول ص ايستاده‌اند، مردم را منع مي‌نمايند از زيارت حضرت زهرا عليهاالسلام. و نزديک شبّاک رفتن، علماي مدينه في بدوء الامر کلهم موافق نشدند با قاضي‌القضات و کاغذ را مهر نکردند. بعد از چند روز به قوه جبريه و بغض و به رشوه و پول، با خود موافق نمود و از همه علما امضا و حکم شد بر عدم جواز مشروعيت قبور و مسح ابدان به آنها و توسّل جستن و شفيع قرار دادن و قرائت زيارت و بعداً للاتفاق امر شد بر انهدام و تخريب قبور شريفه و لذا عسکر آمد با چندين نفر، فراشهاي قبور شريفه که در بقيع است بردند. الآن چند روز است زينت و فرش و چراغهاي ائمه بقيع عليهم‌السلام را بعد از اين‌که تمام اسبابهاي حرم را بردند، خراب مي‌کنند. به تمام بنّاها امر شده که خراب نمايند.

حال بر هر کسي که غيرت اسلاميت دارد و خود را محبّ اميرالمؤمنين و اولاده الطاهرين ع مي‌داند، بر او لازم است در اين مصيبت عظمي سعي و جدّ و جهد اکيد نمايد، شايد اتفاقي بين جميع مسلمين که رعيت هر دولتي هستند بشود و از دولت خود بخواهد، رفع و دفع اين فتنه؛ ايراني از دولت ايران بخواهند، افغاني از دولت افغان.

حتما ببینید

گزارش دبیر جشنواره طراحی آستان مطهر ائمه بقیع (ع)

در این نوشتار خلاصه ای درخصوص بقیع ، شکل گیری جشنواره بقیع و فرایند داوری …

دیدگاهتان را بنویسید

logo-samandehi