بزرگداشت قبرستان بقیع و ایمه مظلوم بقیع در دهه کرامت

حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی مطلبی فشارکی مدیر حوزه علمیه حجت بن الحسن (ع) در یادداشتی با موضوع اهمیت و فضیلت جمع البقیع نوشت:

بسم الله الرحمن الرحیم

دشمنان اسلام بالاخص وهابیت، علاوه بر اینکه غارت می کردند، دنبال تخریب شعائر الله و قبور ائمه سلام الله علیهم هم بودند. خاطره ای دارم از شهر مدینه که با یکی از وهابی ها بحث می کردم. او می گفت: این قبور و مناره ها نشانه کفر است. گفتم مسجد و مناره و پیامبر صلوات الله علیه چی؟ گفت: ” اون هم مظهرکفر است. منتها فعلا توانایی تخریب آن را داریم. امیدوارم روزی برسد که بقعه پیامبر را هم تخریب کنیم”.

من موقعی در خدمت جناب آقای امری بودم و از ایشان سؤالی داشتم. ایشان فرمودند که من در دوران کودکی وقتی برای زیارت ائمه بقیع علیهم السلام می رفتم، از پله ها پایین می رفتم تا به قبور مطهر برسم. ولی اکنون تمام اون بقاع را تخریب کردند جزء تکه سنگ هایی که به زور بالای سر هر قبر قرار گرفت.

چرا تخریب کردند؟ به این دلیل که همانطور که اینکه حضرت قرآن می فرمایند: “وَمَنْ یُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ” یعنی آنچه که خوب هست، اعم از آنچه که در گفتار، کردار و عمل هست ما در آن تفحص کنیم. ما معتقد به در و دیوار نیستیم، ولی محلی که ائمه در آنجا قرار دارند، در و دیوار آنجا متبرک می شود. دشمن برای ازبین بردن شعائر الله مصمم هست. اولین قدمی که بر می دارند، تخریب آثار اسلامی است. چون وقتی مردم بقعه ای می بینند، سراغ صاحب آن بقعه می روند و هدایت می یابند و با سخنان آنها در تاریخ آشنا می شوند که این خلاف خواست وهابیت و دشمنان اسلام است. امام رضا سلام الله علیه فرمودند که کلام ما را به مردم بگویید. چون کلام ما نور است و کسی نمی تواند با نور مقابله کند. خاصیت نور این است که هرجایی که ظلمت باشد را روشن می کند. اهل بیت علیهم السلام اینگونه هستند. من در مکه وقتی با مصری ها صحبت می کردم، اونها معتقد هستند که حضرت زینب سلام الله علیها در سوریه دفن نیستند، بلکه در مصر دفن هستند و ما محلی به نام زینبیه داریم که کاسب ها قبل از شروع به کار، آنجا به حضرت زینب سلام الله علیها سلام می دهند و سپس کاسبی خود را شروع می کنند. این است که هر جا ائمه علیهم السلام باشند، آنجا محل هدایت می شود. ان شاء الله که با سقوط آل سعود و وهابیت با این حرکتی که شما آغاز کردید، اذهان مردم هماهنگ گردد و یک مطالبه جهانی صورت بگیرد تا بقیع آباد گردد.

والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته

همچنین دکتر سید جواد هاشمی فشارکی پژوهشگر و استاد دانشگاه  و دبیر جشنواره طراحی جنه البقیع در مطلبی با موضوع ابعاد جشنواره طراحی جنه البقیع و آثار و فواید برگزاری آن نوشت:

بسم الله الرحمن الرحیم

به حمد الله با هماهنگی های اولیه ای که انجام شده، بزودی ان شاء الله فراخوانی جشنواره و مسابقه طراحی جنت البقیع اعلام خواهد شد که این جشنواره ابعاد مختلفی را خواهد داشت. بخش اول، بخش طراحی معماری آینده خود بقعه متبرک چهار امام معصوم و سایر کسانی است که در آنجا دفن شده اند، چه بصورت یکپارچه و چه بصورت مجزا. از تمام عزیزانی که در این حوزه تخصصی دارند و فعالیتی دارند، خواسته می شود تا طرح های خودشان را ارائه دهند. طرح side plan کل بقیع هست، یعنی جداره های وضع موجود، ملاک عمل قرار می گیرد و یک side plan ای که افرادی که به عنوان زائر از حرم پیامبر صلوات الله علیه به سمت بقیع تشریف می آورند بتوانند اماکن مقدس داخل آنرا زیارت کنند و سیر کنند و بصورت جزء تر طراحی ضریح چهار امام است که متفاوت از سایر امامان خواهد بود که از این جهت بی نظیر است و ما هیچ جای دنیا را نداریم که چهار امام باهم در یک جا باشند.

طراحی خود جداره های خارجی بقیع، خود موضوعی مهم است که بررسی خاص خود را دارد. طراحی نمادی که معرفی بقیع باشد. طراحی و شبیه سازی وضع قبلی بقیع و شکوه و عظمتی که بقیع در گذشته داشته با توجه به اسناد و مدارک موجود انجام گردد و وضع موجود را هم بررسی کنند تا مظلومیت بقیع تبیین و تجسم گردد تا جائیکه حتی یک چراغ هم در آنجا وجود ندارد. طراحی یک انیمیشنی که افراد بتوانند در آنجا سیر کنند و بخش های مختلف بقیع را در وضع موجود و آینده درک کنند و تعامل داشته باشند. ساخت ماکت یا نمونک هایی بصورت سه بعدی که در مکان های مختلف قرار داده شود تا مردم ابعاد وضعیت بقیع را درک کنند. طراحی معماری داخلی و دیواره ها و حتی کف یا سقف که به چه صورت باشد و با چه جزئیات و مصالح طراحی شوند. موضوع پایان نامه ها در رشته های مختلف مثل شهر سازی، عمران و… می تواند بقیع باشد تا ما در آینده طرح داشته باشیم.

هدف اصلی جشنواره، تکریم جنت البقیع و ائمه مدفون در آن است که یک هدف کلان است تا ما به این نحو بتوانیم به مخاطب انگیزه بدهیم.

تمام این موارد زمینه ساز عمارت البقیع خواهد شد و یک آمادگی را در سطح بین الملل در بین مسلمانان چه شیعه و چه سنی ایجاد خواهد نمود و یک وفاقی را بین مسلمین به وجود خواهد آورد و بسیاری از مردم با این معارف آشنا خواهند شد.  از این بی تفاوتی هایی که در بین سازمان ها و نهاد ها می بینیم، باید خارج شویم و شاهد یک حرکت عظیم به عنوان یک وظیفه و تکلیف همگانی شاهد عمارت البقیع باشیم. همچنین باید در سایر مناسبت ها به خصوص ایام شهادت و مولود ائمه بقیع علیهم السلام این مسائل بیان و به آن پرداخته شود. عدم پرداخت به این مسائل موجب سوء استفاده برخی ها خواهد شد که موجب وهن شیعه می شود که اخیراً هم در برخی از کشورها شاهد آن بودیم.

طرح مسابقه ائمه بقیع علیهم السلام هم اگر ما را به هدف اصلی خود، یعنی عمارت جنت البقیع نرساند، همین کارهای کوچکی که انجام می گیرد، خود موجب ثمرات زیاد در جهان اسلام و اجر معنوی برای کسانیکه به هر نحوی در این موضوع فعالیت می کنند، خواهد داشت. ان شاء الله

هدف جشنواره

تکریم جمع البقیع و ایمه مدفون در بقیع

فواید و آثار وضعی

    یادآوری گذشته ای با بقعه
    یادآوری وضعیت فعلی با مظلومیتی خاموش
    ایجاد امید برای آینده باشکوه
    زمینه سازی برای بازسازی بقیع
    بهره گیری از فرصت‌ها جهت پرورش استعدادها در طراحی جمع البقیع مثل پایان نامه ها و…
    زمینه سازی برای امکان زیارت مسلمین
    زمینه سازی برای فشار و مدیریت جهانی بقیع
    ایجاد وفاق میان مسلمین جهان در مسأله ای مهم
    نشر معارف فضیلت مکانی
    نشر معارف اهل بیت مدفون در بقیع
    خروج از بی تفاوتی و ایفای تکلیف نهفته
    قرب الهی وثواب اخروی ، نوعی عزاداری در مصیبت غربت و نوعی شادمانی در بازیابی عظمت و شکوه آن ، همانند آجر عزاداریها و مولودی ایمه میدانیم
    پیشتاز شدن در جهان اسلام
    جلوگیری از انحراف و سو استفاده وهابی‌ها از جهت گیری انحرافی نحوه بازسازی بقیع
    و موارد دیگر

ابعاد کار جشنواره طراحی جنه البقیع:

    طراحی معماری
    طراحی سایت پلان
    طراحی بقعه مطهر
    طراحی ضریح مطهر
    طراحی جداره خارجی بقیع
    طراحی نماد معرفه بقیع
    طرح شبیه سازی وضع قدیم
    طرح شبیه سازی بازسازی بقیع
    انیمیشن بقیع
    ساخت نمونک ( ماکت)
طرح معماری داخلی
     طرح جزییات جداره های داخلی                                                                   
    طرح قاطع ها                                                                                                    
     طرح درب وپنجره ای متفاوت ولی همگون                                                            
    طرح ارم ونشان بقیع                                                                                      
    طرح الگو واره برای یادبود بقیع در سایر مکانها                                                   
    موضوعات طراحی دانشگاهی و  پایان نامه ها
    و سایر طرحهای پیشنهادی

هر کس هر تلاش و حمایتی را میتونه باقصد قربت انجام بده

تا حق مطلب مظلومیتی ادا شود

حتما ببینید

اعمال شب و روز اربعین حسینی چیست

چهل منزل سپری شد تا به اربعین حسینی رسیدیم؛ در این روزها که دنیا گرفتار …

دیدگاهتان را بنویسید

logo-samandehi