تکمیل زیرساخت‌های اربعین در سال بدون زائر/ گردشگری سلامت برقرار است

رئیس سازمان توسعه روابط اقتصادی، فرهنگی، سیاحتی و زیارتی ایران و عراق از تکمیل پروژه‌های زیرساختی اربعین در ایران و عراق طی سال گذشته خبر داد و گفت: علی‌رغم مشکلات ناشی از کرونا،‌ گردشگری سلامت بین دو کشور برقرار است.

حسن پلارک، رئیس سازمان توسعه روابط اقتصادی، فرهنگی، سیاحتی و زیارتی ایران و عراق، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به اینکه به دلیل شیوع کرونا آمار سفرهای زیارتی بین ایران و عراق به صفر رسیده است و هیچ ویزای زیارتی برای اتباع دو کشور صادر نمی‌شود، گفت: برای انجام سفر زیارتی بین دو کشور باید هماهنگی وجود داشته باشد و شرایط و قوانین بهداشتی دو کشور امکان چنین سفرهایی را مجاز بدانند اما طی یک سال اخیر چنین امکانی فراهم نشده است.

پلارک ادامه داد: طرح‌های مربوط به افزایش تعداد زائران بین دو کشور، گردشگری سلامت و گردشگری سیاحتی به دلیل کرونا متوقف مانده است اما با توافق صورت گرفته بین دو کشور گردشگران سلامت عراقی با ارائه مدارک پزشکی خود به سفارت ایران ویزای سفر به ایران را دریافت می‌کنند.

وی اضافه کرد: طی سال گذشته فقط در حوزه گردشگری سلامت بین ایران و عراق علی‌رغم محدودیت‌ها، مشکلات کمتر بوده و بیماران عراقی توانستند به ایران سفر کرده و درمان خود را پیگیری کنند.  

رئیس سازمان توسعه روابط اقتصادی، فرهنگی، سیاحتی و زیارتی ایران و عراق در خصوص سرمایه‌گذاری اقتصادی بین دو کشور، گفت: شرکت‌های ایرانی که در عراق فعالیت اقتصادی می‌کنند با هماهنگی صورت گرفته با طرف عراقی ویزای تجاری دریافت و فعالیت‌های خود را ادامه می‌دهند و در این خصوص مشکلی وجود ندارد. ما همچنان شرکت‌ها و بخش خصوصی کشور را به سرمایه‌گذاری در عراق و توسعه فعالیت اقتصادی خود در این کشور تشویق می‌کنیم. عملکردها در این حوزه نیز گرچه متوقف نشده اما به قوت قبل از شیوع کرونا نیست.

وی در پاسخ به این سؤال که طی یک سالی که زیارت بین دو کشور برقرار نبود آیا طرح‌های توسعه زیرساخت‌ها به ویژه در حوزه اربعین پیگیری شده است؟ گفت: کرونا فرصتی را برای انجام اقدامات زیرساختی فراهم کرد. کمیته زیرساخت ستاد مرکزی اربعین در این مدت فعالیت‌های خود را انجام می‌‌‌داده و توسعه و دو بانده شدن راه‌ها، ساخت سرویس‌های بهداشتی و مراکز خدماتی در حال انجام است.

پلارک در خصوص توسعه زیرساخت‌ها در داخل عراق نیز گفت: عراقی‌ها طی این مدت نسبت به توسعه راه‌ها، دو بانده کردن راه‌ها و … اقداماتی کردند و علی‌رغم مشکلات اقتصادی در کشور عراق این اقدامات در حال انجام است.

وی اظهار امیدواری کرد با هماهنگی ستاد بازسازی عتبات عالیات هماهنگی لازم با موکب‌داران ایرانی برای حضور در عراق و ساخت موکب‌های دائمی صورت گیرد و موکب‌ها از حالت چادری خارج شده و به صورت ساختمان‌های دائمی ساخته شوند.

پلارک از تهیه اپلیکیشنی ویژه استفاده گردشگران عراقی برای سفر به ایران خبر داد و گفت: با همکاری بخش خصوصی و با در نظر گرفتن تمام جوانب کار اپلیکیشنی طراحی شده تا زائر یا گردشگر سیاحتی و سلامت عراقی با کمک آن بتوانند اطلاعات هتل‌ مورد نظر، پزشک یا بیمارستان، اماکن سیاحتی و گردشگری، نحوه دریافت بلیط، رزرو هتل و یا نوبت پزشک و … را دریافت کنند. این نرم‌افزار به صورت آنلاین اطلاعات لازم را در اختیار گردشگران قرار می‌دهد و می‌تواند به رونق گردشگری در کشور کمک کند.

وی در خصوص اربعین سال جاری نیز گفت: سال گذشته به دلیل شیوع کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، زائران ایرانی در مراسم اربعین حضور نداشتند اما تلاش می‌کنیم در سال جاری زمینه حضور سلامت و امن زائران ایرانی در اربعین را فراهم کنیم و اقدامات و برنامه‌ریزی‌ها نیز بر همین محور در حال انجام است.

پلارک در پایان گفت: با تمام سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مربوط به گردشگری سلامت، زیارت و سیاحت برای گسترش گردشگری بین ایران و عراق هماهنگی لازم صورت گرفته است و آماده همکاری و کمک به بخش خصوصی در این زمینه هستیم.

حتما ببینید

اعمال شب و روز اربعین حسینی چیست

چهل منزل سپری شد تا به اربعین حسینی رسیدیم؛ در این روزها که دنیا گرفتار …

دیدگاهتان را بنویسید

logo-samandehi