مقابله با جریان تحریف عاشورا و تبیین ماهیت نهضت حسینی؛ دو هدف بزرگداشت اربعین

نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج با بیان اینکه بزرگداشت ایام‌الله و تعظیم شعائر مذهبی مانند اربعین برخاسته از عقلانیت شیعی و اسلامی است، گفت: یکی از ثمرات و نتایج بزرگداشت اربعین حسینی جلوگیری از تحریف نهضت امام حسین(ع) از یکسو و بازخوانی اهداف شهدا و تبیین ماهیت واقعی حرکت اباعبدالله الحسین(ع) است تا به مرور زمان به فراموشی سپرده نشود.

نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج مستضعفین، در گفت‌وگو با اربعین ، درباره تأثیر کرونا بر تغییر نحوه بهره‌برداری از ظرفیت‌های مناسک و شعائر دینی مانند اربعین گفت: مکتب نورانی اسلام ناب محمدی مبتنی بر عقلانیت است و عقلانیت یک راهبرد مهم برای تحقق آرمان‌ها و ارزش‌های اسلامی است.

تبلور عقلانیت اسلامی و شیعی در دوران کرونا

وی افزود: در واقع اسلام با اسلحه عقلانیت به جنگ تعصبات کور، جاهلیت و هیجانات و احساسات زودگذر می‌رود. در وضعیت کرونایی حاکم بر کشور و جهان، عقلانیت اسلامی و شیعی توانست به بهترین شکل ممکن به جهان معرفی شود و بسیاری از اتهامات علیه اسلام و تشیع مانند تضاد علم و دین، خنثی شد.

حجت‌الاسلام تویسرکانی اظهار کرد: امروز رهبر معظم انقلاب مظهر همین عقلانیت اسلامی و شیعی است که با تدابیر بسیار حکیمانه و عاقلانه توانستند این عقلانیت را در دستورات و رفتارها به خوبی نشان دهند. از جمله جلوه‌گری‌های عقلانیت شیعی و اسلامی در مناسک و شعائر دینی و مذهبی است. در این دوران کرونا به خوبی ثابت شد هم می‌توان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرد، هم تجارب بشری را به کار گرفت و هم مراسم و شعائر دینی را اجرا کرد.

تأثیر کرونا بر تمرکز متدینان بر تحول درونی فردی و جمعی 

نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج یادآور شد: آنچه که در شعائر و مناسک دینی اهمیت فراوان دارد ظاهر و جسم آنها نیست. اتفاقاً درباره عمل به مناسک دینی مطالب بسیاری در خصوص نیت و عوامل فاسدکننده عبادات مانند ریا، خودنمایی و نادیده گرفتن حقوق مردم وجود دارد. در واقع یکی از اهداف مهم اجرای مناسک تحول درونی فردی و جمعی است و ظاهر مناسک در اولویت دوم قرار دارد. دوران کرونا به خوبی این ظرفیت بالقوه در مناسک دینی را بالفعل کرد و به دنیا معرفی شد.

وی ابراز کرد: شاید این نوع اجرای مناسک با هیجانات، احساسات، عواطف و علائق ما منافات دارد، اما باید گفت جنبه‌های عقلانی مناسک و شعائر دینی در دوره کرونا تقویت شده و تعقل، تدبر، تفکر در انجام عبادات و شعائر دینی و تمرکز بر تحول باطنی مورد توجه جدی متدینین قرار گرفته است.

نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج بیان کرد: روز اربعین هم با تدبیر رهبر معظم انقلاب، هر خانه را یک حسینیه قرار داده و با قرائت خانوادگی زیارت اربعین به امام حسین(ع) اظهار ارادت می‌کنیم و قطعاً تحولات روحی و باطنی در چنین وضعیتی پاداش توجه به تدابیر بهداشتی خواهد بود.

فهم جایگاه  و آرمان شهدا؛ مهم‌ترین پیام اربعین

حجت‌الاسلام تویسرکانی درباره پیام‌ها و آثار سیاسی اربعین گفت: مهم‌ترین پیام اربعین فراموش نکردن جایگاه شهدا، آرمان شهدا و تلاش‌های مجاهدان فی سیبل الله برای تحقق ارزش‌های اسلامی و انسانی است، لذا این پیام می‌تواند در هر دورانی از جمله در دوران کرونا، در هر جایی که زیارت اربعین قرائت می‌شود خود را نشان دهد و به نسل‌های بعدی منتقل شود.

وی تأکید کرد: به عبارتی پیام اربعین بازخوانی اهداف شهدا و تبیین ماهیت واقعی حرکت اباعبدالله الحسین(ع) در روز عاشوراست تا بر اثر مرور زمان آرمان شهدا به فراموشی سپرده نشود و اهداف قیام عاشورا قلب واقعیت نشود و جای ظالم و مظلوم با همدیگر جابجا نگردد. این امر باعث می‌شود که همواره مسئله نبرد حق و باطل و ضرورت مقاومت در مقابل جبهه ظلم و استکبار زنده بماند و سران ظلم و کفر نتوانند با عناوین و تعابیر عوامفریبانه، تداوم ظلم خود و بی‌فایده بودن مقاومت را توجیه کنند.  

هدف بزرگداشت ایام‌الله

حجت‌الاسلام تویسرکانی درباره نقش اربعین در عدم تحریف قیام عاشورا گفت: یکی از راهبردهای مکتب اهل بیت(ع) بزرگداشت ایام‌الله است. یکی از ثمرات و نتایج این بزرگداشت‌ها، جلوگیری از تحریف ایام الله است. وقتی جریان مؤمن انقلابی مناسبت‌های مهم و بزرگ تاریخی را یادآوری می‌کند و برای آن مراسم برگزار می‌کند، در این مجالس و مناسبت‌ها اتفاق مهمی که می‌افتد روشنگری است.

نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج اظهار کرد: در جریان روشنگری ‌آنچه هدف قرار می‌گیرد شکست جریان تحریف، پاسخگویی به شبهات، بیان واقعیت‌ها و حقایق تاریخی با هدف ترسیم نقشه راه آینده است. لذا روشنگری از طریق بزرگداشت ایام‌الله با دو هدف مقابله با تحریف و تعمیق اندیشه‌ها برای تبیین چشم‌انداز آینده است.

وی تصریح کرد: در واقع برگزاری ایام‌الله در گفتمان دینی، اسلامی و بیانات امام(ره)‌ و رهبر معظم انقلاب برخاسته از یک عقلانیت است و صرفاً برگزاری یک مراسم نمادین و تشریفاتی و ظاهری نیست. اتفاقاً بیانات رهبر معظم انقلاب درباره نهضت امام حسین(ع) و مراسم مربوط به سیدالشهدا(ع) بر محور درس‌ها و عبرت‌هاست تا مقابله با تحریف و تبیین حقایق برای جذب دل‌های مستعد و آماده محقق شود.

حتما ببینید

گزارش دبیر جشنواره طراحی آستان مطهر ائمه بقیع (ع)

در این نوشتار خلاصه ای درخصوص بقیع ، شکل گیری جشنواره بقیع و فرایند داوری …

دیدگاهتان را بنویسید

logo-samandehi