فرهنگ اربعین را با زبان هنر تبلیغ کنیم

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی گفت: در کنار پرداخت به ظاهر آیین‌های عاشورایی که می‌تواند بحث فرم، زیبایی شناسی و ثبت رویداد را در بر گیرد، فرهنگ اربعین هم توسط هنرمندان در آثار هنری مد نظر قرار می‌گیرد.

علی‌رضا تابش، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی درباره بازنمایی ظرفیت‌هایی راهپیمایی اربعین در سینما، اظهار کرد: از دو سال پیش نشست‌هایی با فیلمسازان جوان داشتیم؛ افرادی که برخی از آن‌ها تجربه پیاده‌روی اربعین را داشتند و در این زمینه علاقه‌مند به تولید فیلمنامه و فیلم بودند که پس از این جلسات طرح‌هایی به دستمان رسید و نهایتاً پیشنهاد ساخت فیلم‌های کوتاه و نیمه بلند با موضوع اربعین داده شد که خوشبختانه دو اثر نیز نهایی و تولید شد و در آینده‌ای نزدیک در جشنواره‌ها به نمایش درخواهد آمد.  این روند (حمایت از تولیداتی با محوریت زیارت اربعین) در دستور کار خواهد بود.   وی درباره ظرفیت‌های معنایی راهپیمایی اربعین یادآور شد: طی سال‌های گذشته عکاسان و مستندسازان کشورمان آثار جذاب و متفاوتی را که روایت آنان از آیین پیاده‌روی اربعین بود، تولید کرده‌اند؛ آثاری که در همه آنها شور حسینی به زیبایی تصویر شده است.  

مدیرعامل فارابی در پاسخ به این سؤال که آیا تولیدات این عرصه تنها به نمایش راهپیمایی خلاصه می‌شود؟ گفت: در سنت فرهنگی ایرانیان، همیشه این‌گونه بوده که بخشی از آثار هنری درباره مناسک عاشورا به پوسته و ظاهر آیین‌ها توجه دارند. این مسئله را در تعزیه، موسیقی، تئاتر عاشورایی هم شاهد هستیم، به این واسطه مخاطب تحت‌ تأثیر قرار می‌گیرد، اما در کنار پرداخت به ظاهر آیین‌های عاشورایی که می‌تواند بحث فرم، زیبایی شناسی و ثبت رویداد را در برگیرد، فرهنگ اربعین هم توسط هنرمندان در آثار هنری مدنظر قرار می‌گیرد.   تابش در انتها تأکید کرد: خوب است آسیب‌شناسی آثاری که با موضوع عاشورا و اربعین تولید شده، توسط منتقدان سینمایی و کارشناسان دینی انجام شود. در مجموع نسبت به روند رو به رشد روایت‌های تصویری از راهپیمایی اربعین در سینما و هنر‌های تصویری، خوشبین هستم، چون هنرمندان با انگیزه به این حوزه ورود کرده‌اند و آثاری در خور توجه، تولید و عرضه می‌شود. انتهای پیام

حتما ببینید

اعمال شب و روز اربعین حسینی چیست

چهل منزل سپری شد تا به اربعین حسینی رسیدیم؛ در این روزها که دنیا گرفتار …

دیدگاهتان را بنویسید

logo-samandehi