دانشنامه بقيع‌ شريف

آقای نوری فردی دانشمند هستند که خدمات بسیار زیادی را برای مردم به ویژه معلولین انجام می دهند، ایشان دانشنامه بقیع شریف را جدیدا تدوین کرده اند، آقاي نوري به اتفاق جمعي از همكارانشان اين دانشنامه را در حدود دو سال كار فشرده تهيه كرده اند. اين كتاب توسط نشر صحيفه خرد در قم منتشر شده و با قيمت هفتاد هزار تومان عرضه شده است. به همراه اين كتاب، لوح فشرده اي شامل مدارك و برخي از متون درباره بقيع در 1050 صفحه، 445 قطعه تصوير از بقيع و فیلم مستند بهشت ماندنی است درباره بقيع آمده است.


در بخشي از مقدمه كتاب آمده است: «دانشنامه بقيع» مثل ديگر رسانه‌ها به اطلاع‌رساني مي‌پردازد؛ گذشته بقيع، آباداني و عمران آن و سپس تخريب و از بين بردن عمدي بناها و آثار بسيار ارزشمند اين سرزمين را به روش مستند نشان مي‌دهد. چون درباره بقيع اطلاع‏ رساني نشده و جهان، اطلاع كافي از بقيع ندارد، تخريب‏ كنندگان هيچ‏گاه توسط مجامع و نهادهاي بين‌المللي توبيخ نشده‌اند. با اينكه وظيفه يونسكو حفظ و پاسداري از ميراث فرهنگي بشريت است و بقيع مهم‌ترين جايي است كه هزاران نخبه از اديان يهود، مسيحيت و اسلام در آن آرميده‌اند. از اين رو يونسكو و سازمان ملل بايد از كشتار مردم، غارت سرمايه‌هاي متعلق به انسانيت ممانعت بعمل آورد. حداقل ثبت و حراست معنوي بر عهده آنهاست. در جريان حمله به مدينه، هزاران انسان كشته شدند و خزائني پر از اشياء بي‌نظير مثل تاج پادشاهي ساسانيان، شمشير هارون الرشيد و هزاران قطعه بي‌نظير ديگر به تاراج رفت. اين دانشنامه، بقيع را ذيل صدها مدخل معرفي كرده و بسان يك فرهنگ باستاني بزرگ كه هزاران جزء دارد، تحولات اين اجزاء را به روش تاريخي گزارش و اطلاع‌رساني مي‏ نمايد. اين گزارش‏ها، آينه‏ تمام‏ نماي واقعيت‏ها و حقايق است.

اسناد و مدارك تحولات را هم تا جايي كه امكان داشته، معرفي كرده است. از اين رو نهادهاي بين‌المللي پس از اين گونه اطلاع رساني‌ها، عذري ندارند و بايد پاسخگويي خواست عمومي جهانيان باشند. بنابراين گزارش، اين دانشنامه براي اولين‌بار درصدد است با شيوه نوشتاري ساده و روان، اطلاعات مرتبط به بقيع را براي عموم اعمّ از مسلمانان و غير مسلمانان عرضه كند. اطلاعات پيش از تخريب را از منابع دست اول استخراج و با قلمي همه فهم عرضه نمايد. اما اطلاعات پس از تخريب هم تا جايي كه امكان داشت، آورده‌ايم. دسترسي به اسناد و مدارك اين دوره، مشكل است. زيرا بسياري از آنها در اختيار دولت عربستان سعودي و ارگان‌هاي دولتي مثل شهرداري و استانداري مدينه است و بخش ديگر آن در آرشيوهاي اروپا و امريكا است.

اين دانشنامه هم منعكس كننده رخدادها و حوادث تاريخ طولاني بقيع است. از اين رو قلمرو عيني را در سر فصل‌هاي ذيل عرضه مي‌كند:

تاريخ تحولات و حوادث؛ جغرافيا؛ علوم قرآني (قاريان و مفسران مدفون، رخدادهاي قرآني)؛ علوم حديث؛ ادعيه و زيارت‌؛ مزارات و بقاع و تذكرةالمقابر؛ فقه و حقوق؛ كلام و عقايد (جريان‌هاي افراطي و اعتدال)؛ ادبيات (نثر، شعر، بقيعيات، شاعران مرثيه‌سرا)؛ ملل و نحل (رديه و دفاعيه نگاري‌ها، منازعات، انشعابات فرق)؛ اديان (يهود، مسيحيت، ديگر اديان)؛ اقتصادي (ذخائر و گنجينه‌ها، خسارت‌هاي ناشي از تخريب)؛ دوره جاهليت (ايام بقيع، اشعار دوره قبل از اسلام، معارك)؛ قضاء و جزاء (مجازات مخربين، قتل عام عمومي و مجازات عاملان، تشويق پاسداران ميراث انساني بقيع، مرمت كاران و عمران)؛ همايش‌ها و نشست‌هاي درباره؛ مراكز و مؤسسات و سمن‌ها؛ بقيع پژوهي؛ خاطره نگاري؛ نشريه ويژه (ايران، امريكا، جهان اسلام؛ اروپا)؛ موزه و موزه‌داري (اشياء موزه‌اي مرتبط به بقيع)؛ هنر (فيلم، نقاشي، عكاسي و عكس و …)؛ ضريح سازي؛ معماري ساختمان‌هاي بقيع؛ اسناد و مدارك مكتوب يا عكسي؛ كتابشناسي آثار؛ نسخه شناسي؛ مقاله شناسي؛ پايان‌نامه شناسي؛ مرجع نگاري؛ متون و اسناد ديپلماتيك؛ سفرنامه (متون، مسافران)؛ پايگاه‌هاي اينترنتي (سايت، وبلاگ، اينترنت)؛ ماهواره (شبكه‌ها). قابل ذكر است لوح فشرده اين داننامه كه حاوي اسناد و مدارك جانبي است نيز توليد و عرضه شده است.

حتما ببینید

اعمال شب و روز اربعین حسینی چیست

چهل منزل سپری شد تا به اربعین حسینی رسیدیم؛ در این روزها که دنیا گرفتار …

دیدگاهتان را بنویسید

logo-samandehi