برای نخستین بار در تاریخ اسلام کل قرآن کریم با دستخط منسوب به پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

حمید رابعی مسئول بازآفرینی قرآنها و احیاء دستخط منسوب به ائمه اطهار (ع) در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی گفت سحرگاه امروز برای نخستین بار در تاریخ اسلام ، کل قرآن کریم با دستخط منسوب به پیامبر اکرم صلوات الله علیه از سوی آستان قدس رضوی منتشر شد .

رابعی با اعلام این خبر گفت این مصحف شریف برای نخستین بار در تاریخ ۱۴۵۰ ساله دین مبین اسلام  با دستخط منسوب به سید الاوصیاء و خاتم الانبیاء حضرت رسول اکرم محمد مصطفی صلی الله علیه  و آله وسلم از سوی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی منتشر میشود .

وی خاطر نشان کرد رسم الخط این جلد از کلام الله مجید ، از نامه های موجود در موزه های سراسر دنیا  که منتسب به حضرت رسول اکرم (ص) هستند و به سران و حاکمان وقت نوشته شده اند اقتباس شده و نخستین نسخه آن نیز پس از انتشار به محضر بانوی دوعالم حضرت صدیقه طاهره ، فاطمه زهرا (س) و اولاد مطهر ایشان تقدیم می گردد .

Prophet-Muhammad-Quran-1

وی در توضیح این مطلب افزود ۵ نامه منتسب به حضرت رسو ل اکرم (ص) خطاب به منذر بن ساوی التمیمی حاکم بحرین ، خسروپرویز پادشاه فارس ، هرقل پادشاه روم ،مقوقس بزرگ مصر و نجاشی حاکم حبشه در موزه های دنیا موجود هستند که بیشتر حروف این قرآن از دو نامه پیامبر اکرم (ص) خطاب به منذر بن ساوی التمیمی حاکم بحرین و هرقل پادشاه روم اقتباس شده است

DOWNLOAD PDF

حمید رابعی همچنین افزود دستخط نامه ها فقط منسوب به حضرت رسول اکرم (ص) هستن و همین انتساب کافی است تا برای عامه مسلمانان شیعه و سنی قابل احترام باشد . هرچند سواد نداشتن حضرت تا قبل از بعثت منطقی است اما پس از بعثت ایشان دارای علم لدنی و سواد خواندن و نوشتن هستند و احادیث زیادی هم در منابع شیعه مبنی بر با سواد بودن ایشان موجود است که مهمترین آن مربوط به زمان رحلت ایشان  در قضیه مطالبه قلم و کاغذ است که از سوی خلیفه دوم ممانعت شد. 

وی تبلیغ و نشر قضیه بی سواد بودن حضرت پیامبر (ص) تا آخر عمر را نیز توطئه علیه قرآن و تشیع دانست و افزود نظرات برخی افراد مبنی بر بی سوادی حضرت اصلا منطقی و درست نیست اما اینکه حضرت بنا به مصالحی تا پایان عمر آیات قرآن را ننوشته باشند میتوان از آیه “ما کنت تتلوا من قبله من کتاب و لا تخطه بیمینک اذا لارتاب المبطلون ” درسوره عنکبوت ۴۸  نتیجه گرفت که سواد نوشتن توسط پیامبر (ص) در زمان حیات مبارکشان قبل از بعثت امکان سوء استفاده مشرکان و دشمنان آن حضرت برای اتهام زدن به پیامبر اکرم را فراهم میکرده است نه نوشتن نامه برای ابلاغ رسالت در سال ۱۷ بعد از بعثت .

رابعی در ادامه با اشاره به آیه 103 سوره نحل ” وَلَقَدْ نَعْلَمُ أَنَّهُمْ يَقُولُونَ إِنَّمَا يُعَلِّمُهُ بَشَرٌ ۗ لِسَانُ الَّذِي يُلْحِدُونَ إِلَيْهِ أَعْجَمِيٌّ وَهَٰذَا لِسَانٌ عَرَبِيٌّ مُبِينٌ ” تاکید کرد با استناد به همین یک ایه میتوان اثبات نمود حضرت رسول اکرم عالم ترین و باسوادترین فرد در میان قوم عرب بوده است چرا که اگر شخص دیگری وجود داشت مشرکین و کافرین به جای معرفی شخص غیر عرب او را را به عنوان معلم پیامبر گرامی معرفی میکردند.

حمید رابعی افزود قرآن حاضر بادستخط منسوب به حضرت رسول اکرم (ص) به گونه ای آماده شده است که در ابتدا ۵ نامه ای که کتابت این قرآن بر اساس نسخه های موجود شکل گرفته آورده شده و سپس متن کامل قرآن کریم با دستخط منسوب به حضرت محمد (ص) در ۵۰۰ صفحه تقدیم می گردد

حمید رابعی یاد آور شد پیش از این کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی ۹ جلد قرآن منسوب به ائمه اطهار علیهم السلام را به صورت مصحف کامل بازآفرینی و منتشر کرده است که متعلق به ۷ امام معصوم است

لازم به ذکر است در ابتدای سال هفتم هجرتو پس از صلح حدیبیه که حکومت پیامبر را در مدینه تثبیت کرد، پیامبر تصمیم گرفت نمایندگانی را برای ابلاغ پیام اسلام و تسلیم، به سوی سران کشورها و قبایل مجاور روانه کند.

«پس پیغمبر علیه السلام هشت رسول بیرون کرد به هشت ملک و ایشان را به خدای خواند:

نخستین رسول، حاطب بی ابی بلتعه بود و او را سوی ملک قبط فرستاد و نام این ملک مقوقس بود؛

و دیگر، شجاع بن وهب را سوی ملک شام فرستاد و نام او الحارث بی ابی شمر الغسّانی بود؛

و دیگر، سلیط بن عمرو را فرستاد به ملک یمامه، نامش هوذة بن علی الحنفی؛

و چهارم، عمرو بن العاص را فرستاد به ملک عمان، نامش جیفر بن جلندی؛

و پنجم رسول، العلاء بن الحضرمی به ملک بحرین فرستاد، نامش منذربن ساوی؛

و ششم رسول، عمرو بن امیة الضمری را فرستاد به ملک حبشه، نامش الاصحم بن ابجر؛

و هفتم رسول، دحیة بن خلیفه را فرستاد به قیصر، ملک روم، نامش هرقل؛

و هشتم رسول، عبد اللّه بن حذافة السهمی را فرستاد به ملک عجم، نامش پرویز بن انوشروان.»

علاوه بر اینها، پیامبر نمایندگانی را نیز به سوی دیگر قبایل و کشورها فرستاد که در کتاب های تاریخی به آنها اشاره شده است. قسطنطنیه تیسفون حیره دمشق مصر عمان بحرین مدینه یمامه مکه صنعا حبشه

حتما ببینید

اعمال شب و روز اربعین حسینی چیست

چهل منزل سپری شد تا به اربعین حسینی رسیدیم؛ در این روزها که دنیا گرفتار …

دیدگاهتان را بنویسید

logo-samandehi