مستند «پنجره های بهشت»

مستند «پنجره های بهشت» برای اولین بار سه شنبه 22 تیرماه  بعد از بخش خبری ساعت 22 به روی آنتن خواهد رفت و تکرار آن نیز روز بعد از شبکه افق پخش می‌شود. 

این مستند با موضوع تخریب حرم چهار امام مدفون در قبرستان بقیع ساخته شده است و هشتم شوال سالگرد این فاجعه است. حدود نود و سه سال پیش در هشتم شوال سال 1344 هجری قمری وهابیون تکفیری قبرستان شریف بقیع را تخریب کردند. این اقدام آنها با اعتراض جدی جهان اسلام در آن زمان مواجه شد. متاسفانه بعد از چندین سال هنوز این موضوع به خوبی مطرح نشده و اغلب از اینکه روزی بر روی قبور مطهر چهار امام علیهم السلام مدفون در بقیع حرم و بارگاهی قرار داشته اطلاع چندانی ندارند.

قبرستان شریف بقیع که در بین اهل سنت به نام جنت و بهشت شناخته می‌شود، مورد احترام و تکریم تمامی مسلمانان است. اما وهابیون در هشتم شوال سال 1344 هجری قمری تمام آثار اسلامی موجود در مدینه و مکه را از بین برده و آنها را شرک قلمداد کردند. بعد از گذشت چندین سال از این ماجرا کماکان وضعیت قبور امام حسن مجتبی علیه السلام و امام زین العابدین علیه السلام و امام محمد باقر علیه السلام و امام جعفر صادق علیه السلام در وضعیت بسیار بدی قرار داشته و حتی دولت سعودی اجازه ساخت یک سایه بان و یا یک چراغ روشن در بالاسر این قبور را نمی‌دهد. وهابیون در همان سال به مرقد مطهر پیامبر گرامی حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم نیز جسارت کرده و گنبد نورانی آن بزرگوار را گلوله باران کردند و اگر جرات می کردند قصد داشتند که قبر ایشان را نیز تخریب کنند.

حال مستندی با عنوان «پنجره‌های بهشت» ساخته شده است تا کمی از این واقعه سخن بگوید. این مستند روایتی موجز از سرنوشت ضریح نصب شده بر روی قبور ائمه بقیع علیهم السلام است که چگونه در اصفهان ساخته شد و به چه شکلی به مدینه حمل و در نهایت به چه دلیل تخریب شد، این مستند حاصل چندین سال تحقیق و پژوهش و بررسی اسناد آرشیوی بوده و از این جهت یک مستند تاریخی و پژوهشی است.

مستند «پنجره‌های بهشت» با موضوع سرنوشت ضریح ائمه بقیع علیهم السلام برای اولین بار ساخته شد و عوامل ساخت این مستند عبارتند از: نویسنده و پژوهشگر: احمد ابراهیمی، تهیه کننده: مهرداد طاهری، تدوین: میرحسن سید نظری، گویندگان: میثم نمکی آرانی و نادر گوهر سودی، کارگردان: احمد ابراهیمی و مهرداد طاهری.

گروه سازنده همچنین سه سال قبل مستندی دیگر را با عنوان (بهشت ماندنی است) با موضوع تخریب حرم ائمه بقیع علیهم السلام را تهیه کرده بودند.

حتما ببینید

گزارش دبیر جشنواره طراحی آستان مطهر ائمه بقیع (ع)

در این نوشتار خلاصه ای درخصوص بقیع ، شکل گیری جشنواره بقیع و فرایند داوری …

دیدگاهتان را بنویسید

logo-samandehi