جهانی‌سازی پیام اربعین؛ گامی به سوی تحقق تمدن نوین اسلامی

رئیس مجمع علمای اهل بیت(ع) ترکیه گفت: تمدن نوین اسلامی زوایای متعددی دارد که برای تحقق چنین تمدنی باید همه ارکان و ابعاد آن با هم رشد داشته باشد؛ در این میان جهانی‌سازی پیام اربعین گامی مهم برای تحقق تمدن نوین اسلامی تلقی می‌شود.

قدیر آکاراس، رئیس مجمع علمای اهل بیت(ع) ترکیه در گفت‌وگو با اربعین ضمن بیان این مطلب تصریح کرد: اربعین حسینی که بانی آن حضرت زینب(س) و کاروانی از آزادی‌خواهان بوده، از قدیم‌الایام در میان دوستداران اهل بیت(ع) یکی از مناسبت‌های مهم و بی‌بدیل است؛ لذا ریشه در محبت دوستداران اهل بیت(ع) و اعتقادات آنان دارد. به همین خاطر هیچ تاریخی را نداریم که در آن مراسم اربعین به شکل‌های مختلف برگزار نشده باشد. به مناسبت و مقتضای شرایط زمانی و مکانی راهی که حضرت زینب(س) پیموده، از نظر عاطفی و اعتقادی در میان مسلمانان مخصوصاً شیعیان پیوندی عمیق به وجود آورده است.

وی در خصوص اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای(مدظله‌العالی) در دیدار با جمعی از موکب‌داران عراقی، حرکت عظیم راهپیمایی اربعین را ظرفیت و ابزاری در جهت نیل امت اسلامی به «تمدن نوین اسلامی» دانستند، تصریح کرد:‌ وقتی تمدن را تعریف می‌کنیم، مبانی مختلفی دارد که یکی از آن‌ها فرهنگ است. فرهنگ یک جامعه یکی از پایه‌های مهم مدنیت است و لذا رهبر انقلاب در هر مناسبتی از تمدن نوین اسلامی سخن می‌گویند و تحقق آن وابسته به این است که از نظر علم، هنر،‌ اعتقاد و پایه‌های مختلف دیگر فرهنگی، این تمدن پایه‌ریزی شود. فرهنگ، گاهی مخصوص یک ملت در یک جغرافیای خاص بوده و گاهی جهانی را به وجود می‌آورد. مطالبه رهبر انقلاب در این باره به معنای جهانی کردن اربعین است. وقتی از جهانی بودن یک فرهنگ و یک تمدن سخن می‌گوییم، منظور نقاط مشترک تمام ملت‌ها در یک نگاه مشترک به یک موضوع ویژه است. اربعین، یکی از موضوعاتی است که می‌تواند در اعتقاد و فرهنگ امت در تمام کشور‌های دنیا، فرهنگی را به وجود آورد که هر ملتی بر حسب مقتضای جغرافیا، زمان، مکان و فرهنگ خودش نقاط مشترکی را از این پدیده بیابد.

رئیس مجمع علمای اهل بیت(ع) ترکیه با بیان اینکه اربعین، پیام‌های جهانی دارد، گفت: امروزه پیام‌ها و حرکت حضرت زینب(س) و کاروان آزادی که از شام به طرف کربلا حرکت کرده، در جای جای جهان شناخته شده و جایگاه خاصی پیدا کرده است. امروز نقاط مشترک پیاده‌روی اربعین و پیام‌های جهانی این پدیده در تمام ملت‌های آزاده نهادینه شده و یکی از پایه‌های تمدن نوین اسلامی که رهبر انقلاب خواستار به وجود آمدن آن هستند، تحقق یافته است.

وی در پاسخ به این سؤال که «با توجه به محدودیت‌های ویژه‌ ناشی از بحران جهانی کرونا سایر عاشقان اباعبدالله(ع) چگونه زیارت اربعین امسال را به بهترین نحو پاس بدارند؟» گفت: امسال که به خاطر ویروس کرونا محدودیت‌هایی در راهپیمایی زیارت اربعین به وجود آمده، تمام محبان امام حسین(ع) می‌توانند زیارت اربعین را از راه دور و در قالب اشکالی دیگر با زبان شعر و ادبیات، مقاله‌نویسی، انتشار عکس‌هایی که سال‌های قبل از راهپیمایی اربعین گرفته‌اند و نیز با راه‌اندازی نمایشگاه‌های عکس و کتاب‌هایی که نوشته شده، پخش و توزیع آثار اربعینی و حتی ترجمه و تألیف پژوهش، می‌توانند این محدودیت را بشکنند و پیام اربعین را فرای مرز‌های جغرافیایی خود رسانه‌ای کنند.

قدیر آکاراس همچنین با اشاره به حضور پیروان مذاهب اسلامی، ارتدوکس‌ها و کاتولیک‌های مسیحی و نوعی زیست مؤمنانه و سبک زندگی مقدس در جریان راهپیمایی اربعین گفت: ‌ در مراسم اربعین افرادی از مذاهب مختلف حتی از پیروان ادیان مختلف شرکت می‌کنند، البته این کافی نیست؛ علتش هم این است که ما هنوز پیام اربعین را به صورت جهانی به آن صورتی که شاید و باید نتوانسته‌ایم معرفی کنیم، هر مقدار که این پیام معرفی شود، شرکت افراد منتسب به مذاهب اسلامی و ادیان مختلف در این مراسم بیشتر خواهد شد، چون پیام عاشورا، پیام اربعین و پیام امام حسین(ع) تنها خطاب به شیعیان یا مسلمانان نیست بلکه پیامی جهانی است برای تمام انسان‌ها و تمام آزادی‌خواهان.

رئیس مجمع علمای اهل بیت(ع) ترکیه با بیان اینکه کارشناسان معتقدند را‌هپیمایی اربعین، طرح خاورمیانه جدید آمریکا ـ صهیونیسم را کاملاً بر هم زد و ملت‌های ایران، عراق، لبنان، سوریه و … را در ترکیبی جدید قرار داد و این کشور‌ها نه تنها تجزیه نشدند بلکه وحدتی مؤمنانه را در راهپیمایی اربعین تجربه کردند، گفت:‌ مراسم اربعین با حضور زائرانی از کشور‌های مختلف به ویژه کشور‌های غرب آسیا، زمینه تعارف، مودت و دوستی را بیشتر کرده و هر زائری از هر کشوری راهی زیارت اربعین امام حسین(ع) شده است؛ بعد از بازگشت به کشور خود، با خاطرات و عکس‌های مختلف و معلومات مشترک برگشته و آن را معرفی می‌کند. این وحدت رویه و اشتراک فرهنگی خود باعث شکست هر دسیسه تفرقه‌افکنانه می‌شود.

وی در پایان با اشاره به اینکه هرچقدر دوستی بین ملّت‌ها، تقریب بین مذاهب و همکاری و تعامل وحدت‌آفرین بین کشور‌های اسلامی بیشتر شود، به همان انداره اهداف آمریکا در منطقه شکست خواهد خورد، گفت: در این ایام باید با تمسک به شهدای کربلا دست به دامان اباعبدالله الحسین(ع) و تمام شهدا شده تا راه آن‌‌ها را ادامه داده و به برکت خون شهدایی چون سردار قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس، فرماندهان مقاومت برای پیروزی اسلام و مسلمین دعا کنیم. 

گفت‌وگو از اکبر پوستچیان انتهای پیام

حتما ببینید

اعمال شب و روز اربعین حسینی چیست

چهل منزل سپری شد تا به اربعین حسینی رسیدیم؛ در این روزها که دنیا گرفتار …

دیدگاهتان را بنویسید

logo-samandehi