اختتامیه دومین نمایشگاه بهشت بقیع

مراسم اختتاميه نمايشگاه بهشت بقيع با سخنراني وزير سابق فرهنگ و ارشاد اسلامي و معاون فرهنگي بعثه مقام معظم رهبري و تقديراز ۳ تن از پژوهشگران بقيع درخانه فرهنگ كوثر برگزارشد.

به گزارش خبرنگار پايگاه اطلاع رساني حج، دكتر سيد محمد حسيني وزير سابق فرهنگ وارشاد اسلامي (سه شنبه شب) در جمع شركت كنندگان در مراسم اختتاميه با اشاره به اينكه نمايشگاه بهشت بقيع نشان دهنده گوشه اي از ظلم و ستم آل سعود است، اظهار داشت: از زماني كه آل سعود در عربستان قدرت گرفته اند به اقداماتي عجيب و غريب دست مي زنند كه نمونه آن تخريب بارگاه ائمه بقيع است. عضو هيئت علمي دانشگاه تهران به تخريب آثار اسلامي در بقيع، مكه مكرمه، سوريه و عراق و ديگر كشورها اشاره كرد و گفت: تفكر وهابيت و تكفيري با هيچ كدام از مذاهب اسلامي سازگاري ندارند و چهره اسلام را تخريب مي كند. وي تصريح كرد: گروهك داعش و تكفيري ها با اقدامات و جنايات خود چهره زشتي را از اسلام ارائه مي دهند. دكتر حسيني از اين تفكر وهابيت كه نبايد بر مزار بزرگان و شخصيت ها قبه و بارگاه وجود داشته باشد انتقاد كرد و با استناد به تاريخ وجود بارگاه براي بزرگان دوران صدراسلام را يادآورشد. وي تاكيد كرد: وهابي ها حضور مسلمانان در بارگاه ائمه اطهار را بدعت مي دانند در حاليكه ما آنها را مقربان درگاه الهي و داعيان به سوي خدا مي دانيم. معاون فرهنگي بعثه مقام معظم رهبري ديگر سخنران اين مراسم بود كه به جنايت آل سعود در تخريب قبور ائمه بقيع و بي احترامي به مقدسات اسلامي اشاره كرد و با ضد اسلامي خواندن تفكر وهابيت گفت: سابقه تاريخي ساخت بقيع به قرن دوم هجري مي رسد و وهابيت سعودي بدون توجه به اين سابقه تاريخي به بهانه هاي واهي اين قبور مقدس را تخريب كرد.



حجت الاسلام والمسلمين مظلومي اين اماكن را جزئي از ميراث فرهنگي و ديني جهاني دانست وافزود: امروز دنيا در برابر تخريب آثار تاريخي در ساير مناطق واكنش نشان داده است و ما نيز بايد در اين خصوص به روشنگري بپردازيم.
در مراسم اختتاميه نمايشگاه بهشت بقيع كه در آن اسناد و تصاوير تاريخي از بقيع، قبل از تخريب و بعد از آن، درمعرض ديد علاقمندان قرار گرفته بود از ۳ تن از پژوهشگران بقيع نيز تقدير شد.

همچنين در جريان برگزاري اين نمايشگاه پژوهشگران، محققان و شخصيت هاي فرهنگي از آن بازديد كردند. ازجمله برنامه‌هاي جانبي اين رويداد مي‌توان به ايجاد كمپين «ما خواهان بازسازي بقيع هستيم»، «امضاي طومار درخواست بازسازي بقيع و ارسال به مجامع بين‌المللي» و «عرضه محصولات فرهنگي و كتب مرتبط با بقيع و اماكن اسلامي» اشاره كرد.

بر اساس اين گزارش حجت الاسلام والمسلمين عليزاده موسوي رييس پژوهشكده حج و زيارت و فاطميان پور رييس فرهنگسراي شهر تهران دربازديد ازاين نمايشگاه به پويش مردمي «ما خواهان بازسازي بقيع هستيم» پيوسته و با امضاي طومار درخواست بازسازي بقيع ، تصريح كردند كه اين خواست مسلمانان اعم ازشيعه و سني است و دراين جنايت قبوربسياري از بزرگان اهل سنت نيز تخريب شده است. نمايشگاه عكس بهشت بقيع به همت حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت و با مشاركت موسسه فرهنگي هنري مشعر و فرهنگسراي شهر تهران همزمان با فرارسيدن ايام سالگرد تخريب بارگاه ائمه بَقيع عليهم السلام درخانه فرهنگ كوثر برگزار شد. هشتم شوال 1344 هجري قمري، وهابيون تكفيري دراقدامي هدفمند، حرم وقبه هاي موجود در قبرستان بقيع راتخريب كردند.

حتما ببینید

اعمال شب و روز اربعین حسینی چیست

چهل منزل سپری شد تا به اربعین حسینی رسیدیم؛ در این روزها که دنیا گرفتار …

دیدگاهتان را بنویسید

logo-samandehi