معرفی واحد بقیع پژوهی سازمان حج و زیارت

بسم‌الله الرحمن الرحیم

مودت و محبت اهل‌بیت پیامبر اکرم علیهم‌السلام و خویشان آن حضرت، به‌عنوان اجر رسالت شمرده‌شده و قرآن کریم فرمان درود فرستادن و صلوات بر آنان را در کنار رسول‌الله، داده است.

محبت به اهل‌بیت یکی از اعتقادات مسلم نزد همه مسلمانان است تا آنجا که همه مذاهب معتقدند نمازهای واجب بدون درود و صلوات بر آنان، باطل است و دشمن اهل‌بیت را فاسق می‌دانند.

به اعتقاد ما یکی از جلوه‌های ظلم و اهانت و هتک اهل‌بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام تخریب بقاع متبرک آنان بوده است. اکنون‌ که در آستانه صدمین سال آن نیز قرار داریم، هنوز آثار این جنایت شنیع استمرار دارد و باوجود مدفونان بزرگی که در قبرستان بقیع هستند، همچنان تکریم درخورشان آنان که به اعتقاد بسیاری از مسلمانان در مذاهب مختلف اسلامی از شعائر الهی است، صورت نمی‌گیرد، برعکس زائرانی که با اشتیاق و پای‌برهنه برگزارشان حاضر می‌شوند، مورد بی‌مهری قرار می‌گیرند و بسیاری از آنان به دلیل زن بودن، از حضور و زیارت منع می‌شوند.

هرگونه تلاش برای احیای حق این بزرگواران در راستای اطاعت از امر مودت فی القربی و مایه طهارت و تزکیه فرد و اجتماع می‌شود و دل‌های محبان اهل‌بیت از مذاهب مختلف را کنار یکدیگر جمع‌کردن و آنان را با حقوق و جایگاه پیامبر و آل علیهم‌السلام آشنا می‌کند و زمینه الگو گیری از آنان را فراهم ساخته و جهانیان را با شناخت آنان از برکات شناخت اسلام ناب بهره‌مند می‌کند.

از سوی دیگر و در شرایط فعلی که سیاست عربستان رویکرد لیبرال گرایانه و کم‌توجهی به حساسیت‌های مذهبی و احیای آثار باستانی این کشور و توجه به گردشگری در چارچوب چشم‌انداز ۲۰۳۰ است، ایجاد یک مطالبه جهانی برای بازسازی بقیع به‌عنوان اثر تاریخی و به رسمیت شمردن حق زیارت حجاج و گردشگران از زاویه گفتمان فرادینی و بین‌المللی می‌تواند، راهگشای احیای بقیع باشد.

براین اساس راهبرد مطالبه بازسازی بقیع با همان ویژگی‌های سابق در دستور کار پژوهشکده حج و زیارت قرار گرفت و با حمایت‌های قاطع حجت‌الاسلام‌والمسلمین نواب نماینده ولی‌فقیه در حج و زیارت و به پیشنهاد دکتر علی‌اکبر ضیایی رئیس پژوهشکده حج و زیارت واحد بقیع پژوهی برای سامان دادن به فعالیت‌های بقیع پژوهی، تأسیس شد.

مأموریت این واحد ستادی بوده و هدف اصلی آن سامان‌دهی تلاش‌های مختلف درراه احیای بقیع در باور ملی ایرانیان و مسلمانان جهان و بازسازی بقاع متبرکه آن با راهکار تلاش‌های فرهنگی و دیپلماتیک است.

محور اقدامات این واحد در ادامه برنامه‌ریزی برای جمع‌آوری اسناد و ارائه مجموعه اسناد بقیع، تلاش برای چاپ آثار علمی و ادبی درباره بقیع، فعالیت در شبکه‌های مجازی درباره بقیع و تلاش برای تولید آثار هنری و علمی با موضوع بقیع، برگزاری نشست‌های علمی فصلی و همایش‌های سالانه و جشنواره‌های هنری و مجالس سخنرانی و عزاداری سالانه در قالب فعالیت‌های مقدماتی برای همایش بین‌المللی صدمین سال تخریب بقیع و مطالبه بازسازی آن با عنوان بهشت بقیع آرامگاه امامان و صحابه (جنت البقیع مضجع الائمه و الاصحاب) است. این واحد به استمرار بزرگداشت‌های سالانه برای بقیع و دیگر مزارات تخریب‌شده در حرمین شریفین می‌اندیشد.

سایت جنت البقیع نیز که به‌عنوان یک سایت اطلاع‌رسانی برای فرهیختگان و عموم علاقه‌مندان به بقیع سامان‌یافته، تشکیل یک بانک اطلاعات کامل از مقالات،دست‌نوشته‌های ادبی و اشعار، کتب،تصاویر، نگاره‌ها و اسناد مرتبط با بقیع و سامانه‌ای برای ارتباط و معرفی بقیع یاوران سراسر جهان را هدف خود قرار داده تا در ساحت فضای مجازی بتواند از مظلومیت و غربت بقیع بکاهد.

منتظر انتقادات و پیشنهاد‌های راهگشای شما درباره فعالیت‌های این واحد و نیز سایت جنت البقیع هستیم.

در یاری مدفونان مظلوم بقیع علیهم‌السلام دست تک‌تک شما عاشقان اهل‌بیت علیهم‌السلام را برای دریافت آثار مختلف قابل انتشار در این سایت و واحد بقیع پژوهی در قالب هاي مختلف علمي و ادبي خالصانه می‌فشاریم.

محمدسعيد نجاتی

مسئول واحد بقیع پژوهی

تلفن: ۳۷۱۸۶۵۴۹-۰۲۵

حتما ببینید

اعمال شب و روز اربعین حسینی چیست

چهل منزل سپری شد تا به اربعین حسینی رسیدیم؛ در این روزها که دنیا گرفتار …

دیدگاهتان را بنویسید

logo-samandehi