متن زیارت حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله معروف به زیارت از بعید در این کتاب با دستخط منسوب به امام حسن مجتبی علیه السلام که از روی قرآن شماره ۱۳ کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی اقتباس شده نگارش شده است .
zyarat_peyambar_az_baeid_aslجناب ثقهالإسلام شیخ عباس قمی(ره) در فضیلت زیارت نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله وسلم در کتاب شریف “مفاتیح الجنان” نوشتهاند: آگاه باش كه در حق تمامى مردم به خصوص حاجيان مستحبّ مؤكد است مشرّف شدن به زيارت روضه مطهّره و آستانه منوّره فخر عالميان حضرت سيّدالمرسلين محمّد بن عبداللّه صلوات الله و سلامه عليه و ترك زيارت آن حضرت باعث جفا در حق او در قيامت است و شيخ شهيد فرموده: اگر مردم زيارت آن جناب را ترك كنند، بر امام است كه ايشان را براى رفتن به زيارت آن حضرت مجبور كند، زيرا ترك زيارت آن حضرت موجب جفاى حرام است.
شيخ صدوق از امام صادق عليه السّلام روايت كرده: هرگاه يكى از شما حجّ كند، بايد حجّش را به زيارت ما به پايان برساند زيرا زيارت ما از تمامى حجّ است.
و نيز از اميرالمؤمنين عليه السّلام روايت كرده: حجّ خود را به زيارت رسول خدا صلى اللّه عليه و آله تمام كنيد كه ترك زيارت آن حضرت پس از حجّ، جفا و خلاف ادب است و شما را به اين زيارت دستور داده اند و به زيارت قبرى چند كه خدا حق آنها و زيارت آنها را بر شما لازم كرده برويد و كنار آن قبرها از خدا طلب روزى كنيد.
و نيز از ابوصلت هروى روايت كرده كه: خدمت حضرت رضا عليه السّلام عرض كردم: يابن رسول الله چه میفرمايى در حديثى كه اهل آن روايت میكنند كه مؤمنان در بهشت از منازلشان پروردگار خود را زيارت میكنند؟ حضرت پاسخ او را به اين صورت فرمودند: اى اباصلت خدا پيامبرش محمّد صلى اللّه عليه و آله را از جميع خلقش حتى از پيامبران و ملائكه افضل قرار داد و طاعت او را طاعت خود و بيعت او را بيعت با خود و زيارت او را زيارت خود شمرد، چنانكه فرمود: «مَنْ يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ» و فرمود: «إِنَّ الَّذِينَ يُبَايِعُونَكَ إِنَّمَا يُبَايِعُونَ اللَّهَ يَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَيْدِيهِمْ»
و رسول خدا صلى اللّه عليه و آله فرمود: هركه مرا در حال حيات يا پس از مرگ زيارت كند، چنان است كه خدا را زيارت كرده باشد
حميرى در كتاب «قرب الأسناد» از حضرت صادق عليه السّلام به نقل از رسول خدا صلى اللّه عليه و آله نوشته است که فرمود: «هركه مرا در حيات يا پس از ممات زيارت كند، روز قيامت شفيع او میشوم.»
در حديثى آمده: امام صادق عليه السّلام روز عيدى در مدينه به زيارت رسول خدا صلى اللّه عليه و آله رفت و به آن حضرت سلام داد و فرمود: ما بر اهل همه شهرها -خواه مكّه و خواه غيرمكّه- برترى داريم به علّت زيارت و سلاممان به رسول خدا صلى اللّه عليه و آله.
شيخ طوسى در«تهذيب» از يزيد بن عبدالملك روايت نموده است و او از پدرش و جدّش، كه خدمت حضرت فاطمه زهرا عليها السلام مشرّف شدم. آن حضرت به سلام بر من پيشى جست، آنگاه از من پرسيد: براى چه آمده اى؟
عرض كردم براى طلب بركت و ثواب؛ حضرت صدیقه طاهره فرمودند: مرا خبر داد پدرم كه هركه بر او و بر من سه روز سلام كند، خدا بهشت را بر او واجب كند. پرسیدم: در حيات او و شما؟ فرمود: آرى و نيز پس از مرگ ما.
جناب محدث قمی اعلی الله مقامه برای محبان و ارادتمندانی که امکان سفر به مدینهالنبی و زیارت قبر حضرت رسول(ص) را ندارند، زیارتنامهای شریف با سند معتبر ذکر کردهاند که به «زیارت حضرت رسول از بعید» معروف میباشد زيارت حضرت رسول صلى الله عليه و آله از بعيد علامه مجلسى در زاد المعاد در اعمال عيد مولود كه روز هفدهم ربيع الاول است فرموده شيخ مفيد و شهيد و سيد بن طاوس رحمهم الله گفته اند كه چون در غير مدينه طيبه خواهى كه حضرت رسول صلى الله عليه و آله را زيارت كنى غسل بكن و شبيه به قبر در پيش روى خود بساز و اسم مبارك آن حضرت را بر آن بنويس و بايست و دل خود را متوجه آن حضرت گردان